حدود ۴۰۰ زندانی به دنبال وقوع ناآرامی در یک بازداشتگاه در حومه جنوبی طرابلس، پایتخت لیبی روز یکشنبه (۲ سپتامبر) موفق به فرار از زندان شدند. طرابلس در یک هفته گذشته صحنه درگیری شدید بوده است.

پلیس لیبی در اطلاعیه ای گفت «همزمان با وقوع ناآرامی بین گروه های مسلح در نزدیکی بازداشتگاه عین زاره، زندانیان با شکستن درها موفق به خروج از زندان شدند». اما در این بیانیه به نوع محکومیت و اتهامات زندانیان اشاره نشده است.

بنا به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانس‌پرس این بیانیه حاکیست، نگهبانان از ترس جانشان از فرار زندانیان جلوگیری نکردند.

تا کنون هیچ یک از مسئولان پلیس قضایی لیبی در مورد جزئیات این حادثه اظهار نظر نکرده است.

اغلب زندانیان این بازداشتگاه دوران محکومیتشان را سپری می کردند. آنها یا به دلیل ارتکاب جرم محکوم شده بودند یا اینکه از هواداران معمر القذافی دیکتاتور سابق لیبی بودند و به اتهام کشتار مردم در جریان قیام سال ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی رژیم قذافی شد در زندان بودند.

حومه جنوبی طرابلس از روز دوشنبه (۲۷ اوت) صحنه درگیری مسلحانه با اسلحه سنگین میان گروه های مسلح و رقیب است که بنا به آخرین آمار وزارت بهداشت در روز جمعه دستکم ۴۰ نفر جان خود را در این درگیری ها از دست داده و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

طبق آمار مرکز اورژانس و شاهدان عینی روز یکشنبه (۲ سپتامبر) دو نفر بر اثر اصابت چندین موشک به اردوگاه آوارگان در طرابلس کشته و دستکم پنج نفر زخمی شدند.

صدها تن از ساکنان شهر تاورغای لیبی که آواره شده اند در این اردوگاه زندگی می کنند. این افراد به دلیل حمایت از معمر الق‍ذافی در ۲۰۱۱ مجبور به کوچ اجباری و گروهی شده اند.

خالد عمران یکی از ساکنان اردوگاه در این زمینه گفت «خانواده ها بیشتر از ترس اینکه موشک های بیشتری بر سرشان فرود بیاید از منطقه خارج شدند.»

مرکز اورژانس از کشته شدن چندین نفر در روزهای جمعه و شنبه به دنبال اصابت ۲۳ موشک به این منطقه خبر داد.

روز یکشنبه دولت وفاق ملی لیبی که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده وضعیت فوق العاده در پایتخت و حومه آن خبر داد.

دولت وفاق گفت این اقدام به منظور دفاع از غیر نظامیان و حمایت تاسیسات عمومی و استراتژًیک انجام گرفته اما به هر حال وضعیت فوق العاده هم تاثیر چندانی در کاهش ناآرامی ها نداشته است.