رئیس پلیس تهران، سردار حسین ساجدی‌نیا

رئیس پلیس تهران، سردار حسین ساجدی‌نیا

رئیس پلیس تهران از دستگیری فردی خبر داد که گفته می‌شود گرداننده صفحه‌ای موسوم به اشرار٬ اراذل یا اوباش بوده است. به گفته وی این فرد یک ساعت و نیم پس از دستگیری ‌به اتهامات خود اقرار کرد. اتهاماتش اعلام نشد.

به گزارش دویچه وله فارسی، رئیس پلیس تهران، سردار حسین ساجدی‌نیا، روز یک‌شنبه (۲۶ ژانویه / ۶ بهمن) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «پلیس فتای ناجا پس از اعلام گزارشات مرتبط با فعالیت صفحه انتشار عکس‌های اراذل و اوباش در فیسبوک، موفق به هک و شناسایی گردانندگان این صفحه شد و پلیس امنیت تهران بزرگ نیز فرد اصلی را دستگیر کرد.»

پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) مسئول رسیدگی به آن چیزهایی است که “جرایم اینترنتی “خوانده می‌شود. با این‌همه سردار ساجدی‌نیا مشخص نکرد که در صفحه‌ای که خبرگزاری‌های داخلی به نقل از وی آن را صفحه “اراذل٬ اوباش یا اشرار” خوانده‌اند چه فعالیت مجرمانه‌ای انجام می‌گرفته است.

نام پلیس فتا بیش از همه با پرونده مرگ ستار بهشتی برای افکار عمومی مطرح شد. ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس منتقد دولت جمهوری اسلامی ساکن رباط‌ کریم بود که در روز ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران (فتا) بازداشت شد و چند روز بعد در بازداشت‌گاه این نیرو درگذشت.

ساجدی‌نیا درباره فعالیت‌های صفحه‌ی هک شده در فیس‌بوک تنها به گفتن این‌که گرداننده‌ی این صفحه “اقدام به انتشار عکسهایی از اشرار کرده بود و پیرامون اقدامات مجرمان این افراد تبلیغات وسیعی را انجام می‌داد٬” بسنده کرد.

یک ساعت و نیم از دستگیری فردی که گرداننده‌ی صفحه تبلیغی اشرار در فیس‌بوک بوده، ساجدی‌نیا خبر داد که وی “در بازجویی‌های مقدماتی به اتهامات خود اعتراف کرد و اخبار تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.”

روز گذشته هم‌چنین هفتمین مرحله از طرحی که در چند سال اخیر پلیس ایران با تبلیغات فراوان در حال انجام آن است اجرا شد. این طرح، “مبارزه با اراذل و اوباش و اخلال‌گران نظم و امنیت جامعه” نام گرفته است.

رئیس پلیس تهران از دستگیری ۸۸ تن در تهران در پی اجرای این طرح در روز گذشته خبر داد.فعالان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها از شیوه اجرا و ناروشنی اهداف واقعی چنین طرح‌های پلیس ایران انتقاد کرده‌اند.

“قاطعیت” در فیلترینگ فیس‌بوک و توییتر

یک روز پیش از دستگیری یکی از کاربران فیس‌بوک، “دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه” ایران گفت اعضای این کارگروه به جمع‌بندی واحد در زمینه فیلترینگ رسیده‌اند. عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: «دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توییتر با قاطعیت فیلتر شده‌اند چرا که محتوای مجرمانه داشته و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با اشاره به این‌که شبکه‌های اجتماعی از مزایایی نیز برخوردارند گفت که شبکه‌های اجتماعی صرفا آن‌لاین نبوده و “انقلاب اسلامی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به پیروزی رسید و امام خمینی نهایت استفاده را برای پیروزی انقلاب از این شبکه‌ها داشتند.”

این مقام دولتی ایران که مسئولیت نظارت بر فضای آن لاین را بر عهده دارد مساجد را” نمونه بارزی از شبکه‌های اجتماعی واقعی” خواند.

وی قانون نظارت بر شبکه‌های مجازی نظیر فیس‌بوک و توییتر را مانند قانون نظارت بر نشریات کشور خواند: «چنان‌چه منجر به فساد و فحشا، اخلال در مبانی و احکام اسلام، اقدام علیه امنیت جامعه و اهانت به مقدسات و فاش کردن اطلاعات افراد شود انتشار آن ممنوع است.»

به گفته خرم‌آبادی، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۳ عضو دارد که شش عضو آن را وزرای اطلاعات، ارتباطات، علوم، ارشاد، دادگستری و آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند و هفت عضو دیگر نیز شامل روسای سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، دادستان کشور و دو نماینده مجلس هستند.

او گفت که این کارگروه با قاطعیت بر فیلتر بودن فیس بوک و توییتر تاکید دارد.