فرودگاه عدن ظرف دو روز آماده از سر گیری پروازهای بین المللی می شود و تعز شاهد نبرد سنگینی است.. شبه نظامیان یکی از مجروحان را در مقابل پدرش اعدام می کنند

مبارزان ارتش ملی و مقاومت در راه خود به سوی پایگاه العند پس از آزاد سازی آن از حوثی ها و پیروان صالح – عکس از رویترز

مبارزان ارتش ملی و مقاومت در راه خود به سوی پایگاه العند پس از آزاد سازی آن از حوثی ها و پیروان صالح – عکس از رویترز

منابعی در ارتش ملی و مقاومت حامی مشروعیت در یمن روز گذشته پس از آزاد سازی کامل استان لحج، از جمله پایگاه العند، از دست شورشیان، تأکید کردند که مقصد بعدی، استان ابین خواهد بود. این منابع که برای «الشرق الأوسط» سخن می گفتند افزودند: «شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، پس از شوک ناشی از عملیات نظامی قوی و ناگهانی ارتش ملی و مقاومت که نتایج مثبت و ملموسی را به دست آورد، متزلزل شده و از فروپاشی رنج می برند».
این منابع از جنایت جدیدی سخن گفتند که شبه نظامیان حوثی در حق یکی از مجروجان انجام دادند. آن ها گفتند: «یکی از شهروندان می خواست به پسر مجروح خود در منطقه العشش در العند امداد رسانی کند، اما یک ایست بازرسی متعلق به حوثی ها او را متوقف کردد و یکی از عناصر شبه نظامیان به سوی جوان مجروح تیراندازی کرد و او را کشت، و به پدر او گفت: «الان برو او را کمک کن».
از سوی دیگر ، نبرد های سنگین بین نیروهای حامی مشروعیت و شبه نظامیان شورشی در تعز ادامه یافت. و در حالی که مقاومت پیش روی میدانی خوبی در تعز به دست آوردند، حوثی ها به بمباران تصادفی منازل و محله های پر جمعیت پرداختند.
در همین راستا، عبد الرقیب العمری، معاون مدیر فرودگاه بین المللی عدن تأکید کرد که تعدادی از نیروهای اماراتی شرکت کننده در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، به منظور حفظ محیط اطراف فرودگاه، در آستانه از سر گیری پروازهای بین المللی طی دو روز آینده، به فرودگاه آمدند.
العمری گفت: « کار هنوز هم با مقامات مربوطه برای تکمیل زیرساخت های لازم فرودگاه بین المللی عدن و از سرگیری پروازها، ادامه دارد». العمری اشاره کرد که دو سالن برای ورود و خروج مسافران به صورت فوری مجهز شدند.
در زمینه دیپلماتیک نیز، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، روز گذشته مجدداً خواستار آتش بس، مطابق با برنامه ای شامل خروج حوثی ها از شهرهای اصلی شد تا راه برای بازگشت دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور باز شود. ولد الشیخ احمد در تصریحاتی برای شبکه تلوزیونی مصری «سی بی سی» تأکید کرد: «باید عقب نشینی و آتش بس صورت بگیرد و بر آن ها توافق شود».
وی همچنین بر اهمیت فراهم ساختن فضایی که به دولت اجازه بازگشت به صنعا و شهرهای بزرگ را می دهد تأکید کرد و گفت: «این امر بسیار ضروری است».