پس از هشدارهای آمریکا… مسکو «سوریه فدرال» را ترویج می کند

پاسخ تهران به واشنگتن: نیروهای ما به «درخواست دمشق» باقی مانده اند

یک سوری در حال کوتاه کردن موهای خود در یک آرایشگاه آسیب دیده در شهر غربی الغاریه در استان درعا که تحت کنترل مخالفان است – عکس از رویترز

پس از هشدار چند روز پیش جان کری وزیر خارجه آمریکا نسبت به خطرات تجزیه سوریه در صورت طولانی شدن مدت جنگ در این کشور، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در خطی نزدیک به این سناریو گفت:« مسکو آنچه را که شرکت کنندگان در مذاکرات سوریه به آن دست یابند، از جمله ایده ایجاد یک دولت فدرال را تأیید می کند».

این در حالی است که «گروه کار ویژه توقف نبرد در سوریه» روز گذشته نشستی فوق العاده در ژنو برگزار کرد تا راهی برای نجات آتش بس شکننده سوریه را بررسی کنند. این نشست به درخواست جان مارک ارو وزیر خارجه فرانسه برگزار شد که برای شرکت در کنفرانس سالانه شورای حقوق بشر در سوئیس حضور داشت. این اقدام فرانسه پس از به دست آمدن اطلاعاتی از اپوزیسیون سوریه مبنی بر نقض گسترده نیروهای نظام و نیروهای هوایی روسیه طی دو روز گذشته صورت می گیرد. آرو به روزنامه نگاران گفت نشانه هایی به دست آورده که نشان می دهد حملات از جمله حملات هوایی علیه مناطق تحت کنترل مخالفان میانه رو ادامه دارد.

در همین راستا، جابر انصاری سخنگوی وزرات امور خارجه ایران، سخنان روز پنجشنبه کری مبنی بر عقب نشینی تعداد زیاد نیروهای سپاه پاسداران از سوریه را نفی کرد. وی حضور «مشورتی و نظامی» نیروهای ایرانی در سوریه را تأکید کرد و گفت این حضور نظامی به درخواست دمشق صورت گرفته است.

اما در زمینه انسانی، در حالی که یکی از مسؤلان سازمان ملل متحد تصریح کرد که کامیون ها حامل کمک ها به شهر معضمیه شام رسید که بیشترین آسیب را از نبرد در سوریه دیده است، یکی از فعالان المعضمیه روز گذشته برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که کمک ها در مانع های  نظامی در ورودی شهر معلق مانده و هنوز اجازه ورود داده نشده است». وی افزود: «هیچ گروه پزشکی برای تخلیه بیماران وارد شهر نشده است، هنوز هم برخی موارد وخیم انسانی از خارج شدن ممنوع می شوند و حتی کمک های لازم پزشکی از سوی صلیب سرخ جهانی ارائه نمی شود».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post