عسیری: درگیری های یمن داخلی است و هر کس تلاش کند مرزهای سعودی را به درگیری ها بکشاند دچار توهم است

سیل در برخی جاده های صنعا پایتخت یمن – عکس از خبرگزاری فرانسه

سیل در برخی جاده های صنعا پایتخت یمن – عکس از خبرگزاری فرانسه

با موافقت دولت یمن با طرح پیشنهادی اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل، تلاش های صلح یمن روز گذشته وارد نقطه عطفی جدیدی شد، به طوری که هیئت حوثی ها و متحد آن ها علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را در برابر گزینه پذیرش توافق و دست کشیدن از سنگ اندازی های قبلی و یا رویارویی با جامعه بین الملل قرار داد.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، هیئت دولتی شرکت کننده در مذاکرات صلح که در کویت جریان دارد را مکلف کرد توافق را امضا کنند مشروط به این که طرف مقابل تا پیش از ۷ اوت که پایان مهلت اضافی مذاکرات است، توافق را امضا کرده باشد.

این در حالی است که محمد عبد السلام رئیس هیئت حوثی بر موضع سرسختانه کودتاگران تأکید کرد و فرستاده سازمان ملل را به ارائه ایده های سابق و قدیمی متهم کرد. عبد السلام به «الشرق الأوسط» گفت: «فرستاده سازمان ملل هیچ دیدگاهی برای راه حل به ما ارائه نکرد، بلکه مانند گذشته همان ایده های قبلی را مورد بحث قرار داد. هیچ چشم انداز و یا پیش نویس توافقی وجود ندارد».

در همین راستا، سرلشکر احمد عسیری مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی نیروهای ائتلاف بازگرداندن مشروعیت به یمن با اشاره به این که درگیری های موجود در یمن داخلی است گفت، مرزهای عربستان سعودی به هیچ وجه در معادله داخلی یمن نخواهد بود.

عسیری افزود، حمله به مرزهای سعودی اتلاف وقت برای کسانی است که دچار این توهم هستند که آن را طرفی در معادله مذاکرات قرار دهند. وی تأکید کرد: «هر کس تلاش کند عربستان سعودی را با نفوذ به مرزها تحت فشار قرار دهد، دچار توهم است. هر کس به دنبال صلح است باید به کویت برود نه به مرزهای عربستان ».