آنکارا آخرین قلعه رسانه ای گولن را خاموش می کند

روزنامه مصادره شده زمان در ترکیه

روزنامه مصادره شده زمان در ترکیه

با مصادره قانونی خبرگزاری جهان از سوی دادستانی عمومی ترکیه، آخرین «قلعه» رسانه ای متعلق به گروه فتح الله گولن، روحانی ترکیه ای، سقوط کرد. چند روز پیش هم در اقدامی مشابه روزنامه «زمان»، بزرگ ترین و پرتیراژترین روزنامه در ترکیه از سوی دادگاهی در این کشور مصادره شد.

این اقدام، آخرین حلقه های تنش میان دولت و گروه «خدمت» است که گولن آن را تأسیس کرد و دولت آن را به ایجاد «ساختاری موازی دولت» درون نهادهای دولتی متهم می کند، و آن را به تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۳ متهم کرده بود. ترکیه پیش از این نیز اواخر سال گذشته مجموعه رسانه ای «سمانیولو»، که چندین شبکه تلوزیونی را در بر می گیرد، متوقف کرده بود.

پیش بینی می شود که روند مصادره روزنامه، همانند حالت های مشابهی که پیشتر مصادره شده بودند، منجر به ورشکستگی آن شود. برخی منابع از روزنامه «زمان» به «الشرق الأوسط» گفتند فروش روزنامه تنها در یک روز از ۶۰۰ هزار نسخه به حدود تنها ۴ هزار نسخه (بیش از ۹۹ درصد) کاهش یافت.

احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه از تاریخ کشور خود در زمینه آزادی رسانه ها دفاع کرد و گفت او و دولتش بر مواردی که به تازگی به دادگاه ها محول شده اند هیچ تأثیری ندارند. داود اوغلو افزود: «آزادی بیان یک ارزش مشترک نزد ما است و هیچ شکی نیست که این ارزش در ترکیه تحت حمایت بوده است و تحت حمایت باقی خواهد ماند».