گامی ناسازگار با جهت گیری قواعد

اسامه حمدان مسؤل  روابط بین المللی حماس

اسامه حمدان مسؤل روابط بین المللی حماس

جنبش حماس فلسطین گفت که به دنبال صفحه جدیدی از همکاری با ایران است، که این امر اعتراف ضمنی از این جنبش به اختلافات موجود بین دو طرف در خصوص موضوعات مختلف می باشد. اسامه حمدان مسؤل  روابط بین المللی حماس، هشت روز پس از سفر هیئتی از این جنبش به تهران گفت: «امیدواریم این سفر مقدمه ای برای آغاز صفحه جدیدی از همکاری میان حماس و جمهوری اسلامی ایران باشد». وی ذکر کرد : «فضای دیدارهای هیئت حماس با رهبران ایران بسیار مثبت بود». رسانه های ایرانی به این اظهارات حمدان بسیار اهمیت دادند؛ به طوری که خبرگزاری «فارس» به نقل از وی گفت: «روابط میان ایران و حماس مستحکم است و حمایت ایران از مقاومت فلسطین حتی در زمان مذاکرات هسته ای قطع نشد».

به نظر می رسد اظهارات جدید حماس برای تلطیف فضایی باشد که در اثر اظهارات لو رفته موسی ابو مرزوق معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش، آسیب دیده بود. «الشرق الأوسط» اظهارات ابو مرزوق را منتشر کرده بود که ایرانی ها را به دروغگویی در حمایت از مقاومت، و همچنین شرط گذاشتن در ازای ارائه حمایت متهم می کند که بنا به گفته او از سال ۲۰۰۹ قطع شده است.

روابط حماس با ایران پس از آن که این جنبش فلسطینی به «انقلاب سوریه» بر ضد رژیم بشار اسد کمک کرد آسیب دید، و بعد از آن که جنبش قرار گرفتن به طور واضح در کنار ایران بر ضد عربستان سعودی در خصوص اوضاع سوریه و یمن را رد کرد بیشتر دچار تنش شد.

منابع آگاه گفتند که اختلاف نظر درباره قضایای عربی، با وجود بیانیه «آرامش بخش» حماس هنوز هم با برجاست. این منابع افزودند: «جنبش حماس سنی است و در حال حاضر برای از دست دادن جهان سنی ریسک نمی کند».

ناظران امور سیاسی فلسطین معتقدند که موضع گیری جدید حماس با قاعده مردمی جنبش، و همچنین با سازمان «اخوان المسلمین» مادر که چندین دهه است از نظر فکری با هم مرتبط هستند در تضاد است.

برخی مسؤلان و نویسندگان و سخنگویان «اخوان المسلمین» ، و همچنین پیروان حماس، تنها به علت اعلام قدردانی حماس از حمایت های سابق ایران، و یا تسلیت گفتن برای کشته شدگان حزب الله و ایران و سوریه ، جنبش را به طور شدیدی مورد انتقاد قرار دادند.