اخباری مبنی بر وساطت عمان.. پیش بینی دیدارهایی حوثی- ایرانی

یک کودک یمنی در حال حمل اسلحه به هنگام مراسم جشن وحدت ملی که در صنعا برگزار شده بود – عکس از رویترز

یک کودک یمنی در حال حمل اسلحه به هنگام مراسم جشن وحدت ملی که در صنعا برگزار شده بود – عکس از رویترز

هیئتی به نمایندگی از گروه شورشیان حوثی در یمن، با یک هواپیمای عمانی که روز گذشته به فرودگاه صنعا پایتخت یمن رسیده بود به پادشاهی عمان رفتند. این در حالی است که در آستانه برگزاری گفتگوهای ژنو که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن برای برگزاری آن در پنجشنبه آینده دعوت کرده بود، زمزمه هایی از وارد شدن مسقط به خط میانجی گری برای پایان دادن به بحران یمن به گوش می رسد.

هواپیمای عمانی که روز گذشته به صنعا رسیده بود حامل هیئتی عمانی بود که با برخی از رهبران حوثی ها، از جمله محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب دیدار کردند. پس از آن این هواپیما هیئتی از حوثی ها را به مسقط منتقل کرد تا آن ها را برای پذیرش گفتگو با حکومت مشروع یمن متقاعد کند.

با این حال، منابع سیاسی یمن پیش بینی کردند که هیئت حوثی در مسقط برای هماهنگی پیش از کنفرانس ژنو با مقامات ایرانی نیز دیدار خواهند کرد. سفر هیئت رهبران حوثی به مسقط پس از سفر مشابهی به بغداد پایتخت عراق انجام می شود که در آن سفر هم مقامات حوثی با رهبران عراقی دیدار کرده بودند.

در همین راستا، جیبوتی اجازه فرود یک هواپیمای وابسته به هلال احمر ایران را بر خاک خود نپذیرفت. گمان می رود که این هواپیما حامل ۲۰ تن کمک های غذایی باشد. این امر پس از تخلیه بار کشتی ایرانی «شاهد»، در بندر جیبوتی پیش از انتقال کمک ها به یمن صورت گرفت.

اما در زمینه میدانی، جنگنده های ائتلاف «بازگرداندن امید»، سه پایگاه نظامی در صنعا را بمباران کردند، که در بین آن ها پایگاههای نظامی وابسته به نیروهای گارد ریاست جمهوری وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن نیز قرار داشت.