امدادگران و نیروهای امنیتی درون مسجد امام صادق در منطقه الصوابر کویت در پی انفجار انتحاری – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

امدادگران و نیروهای امنیتی درون مسجد امام صادق در منطقه الصوابر کویت در پی انفجار انتحاری – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

تصویر نباید مبهم باشد، این که ما با یک «نبرد» واقعی، و کودتایی، از سوی افراطی های مذهبی و پیروان پنهان آن ها رو به رو هستیم، که می خواهند به هرج و مرج و جنگ داخلی و دینی، آن هم نه تنها در منطقه، بلکه در کل جهان، ادامه دهند.

«داعش» در جنایتی جدید، روز جمعه گذشته نمازگزاران شیعه کویتی را در مسجد امام صادق هدف قرار داد. روزی که شاهد اقدام سیف الدین الزرقی یک جنایتکار و افراطی تونسی ، در به قتل رساندن بی گناهان در هتلی در شهر سوسه بود و همان روز هم یک افراط گر دیگر تونسی جنایت دیگری را در شهر لیون فرانسه انجام داد و به روش داعش قربانی خود را سر برید و آن را آویزان کرد.

این جنایت سه گانه در یک جمعه، دلیل قاطعی است از آن چه شیاطین «داعش» برای این جهان می خواهند. پس از جنایات داعش در شهرهای القطیف و الاحساء و دمام، که بی گناهانی از شهروندان شیعه عربستان سعودی را هدف قرار داد، و جنایت جدید آن در مسجد امام صادق در منطقه الصوابر در کویت، ما در برابر یک طرح روشن و واضح، و اقدامی واضح تر هستیم، و سخنان قبل و بعد از اقدام روشن تر از هر چیز روشنی است، که به ما می گوید: به شما اجازه زندگی در وضعیت متنوع انسانی و همگرایی یک پارچه را نمی دهیم، ما به این تصویر ضربه می زنیم، زیرا خشم ما را بر می انگیزد، و مشروعیت ما را لغو می کند، ما داعشی هستیم، و هر کس تفکر داعشی را داشته باشد، باقی خواهد ماند.

آیا این موضوع تا اینجا پایان می یابد؟ آیا این آخرین عملیات در کویت یا غیر از کویت، در کشورهای خلیج خواهد بود؟

متأسفانه باید بگویم: «نه». ماهیت وجود افراط گرایی دینی، و ثمره گروه های تروریستی، بر پایه رویه جرم و جنایت، خودکشی، قتل عام و کشتار ایده همزیستی بنا شده است.

تصمیم گیرنده ها در منطقه خلیج باید با این امر کنار بیایند و با آن زندگی کنند و بدانند که مقابله با آن یک مرحله سریع و گذرا نیست.

علاوه بر این تنها افزایش و تقویت اقدامات امنیتی، آن هم در همان لحظه، راه حل نیست، همان گونه که شرکت نفت کویت پس از جنایت مسجد امام صادق، اقدامات امنیتی خود را افزایش داد. بلکه راه حل چیز دیگری است که به مدت طولانی نیاز دارد. این راه حل فرهنگ سازی ملی و دینی جدید و عمیق است. البته نه تنها در کلاس های مذهبی که در حال حاضر موجود هستند و با حسن نیت یا بدون حسن نیت روز به روز بیشتر می شوند، و می خواهند تنها با سخن با این چالش مقابله کنند، بلکه ما نیازمند چیزی جدید و کاملاً جدی هستیم.

سیاستمداران می پرسند، آیا باید تا آن زمان منتظر بمانیم؟

در حال حاضر می توان روش های سریع را اتخاذ کرد، و می توان تدابیر امنیتی، لازم و حیاتی، را اتخاذ کرد. در مقدمه آن ها، که من از تأخیر آن ها در شگفت هستم، نظارت و کنترل شبکه های ارتباط جمعی است. همه این جانیان داعشی، جنایات خود را از راه ارتباط از طریق این وسایل برنامه ریزی کردند، چه از طریق ارسال پیام ها خصوصی و یا از طریق پخش تبلیغات و بسیج کردن مخاطبان ساده لوح و مجنون.

کسی که جنایت سوسه در تونس را انجام داد، قبل از انجام جنایت سوسه در «فیس بوک» معروف بود، و از فعالان این رسانه ارتباطی بود. همه قاتلان «داعش» و همه کسانی که تبلیغات آن را پخش می کنند نیز مانند او هستند.

در اروپا، سرزمین آزادی ها، برخی کشورهای اروپایی اقدام به ایجاد سیستم پلیسی اروپایی جدیدی کردند که «یوروپل» نام گرفت، و بنا به گفته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، از آن برای پیگیری و مسدود کردن حساب های کاربری در رسانه های ارتباط جمعی که با «داعش» در ارتباط هستند، استفاده می شود.

اقدام طولانی مدت، شامل اصلاحات عمیق دینی است که خود حاکم باید رهبری آن را به عهده بگیرد. و اقدام سریع تر، که تا این لحظه فعال نشده است، توجه جدی به رسانه های ارتباط جمعی است.