دعوت از دولت ها برای ارائه تجربه این افراد به منظور جلوگیری از تکرار درد و رنج آن ها

تروریست های «داعش» مسؤلیت انفجار در مسجدی در صنعا طی ماه جاری را به عهده گرفتند – عکس از نیویورک تایمز

تروریست های «داعش» مسؤلیت انفجار در مسجدی در صنعا طی ماه جاری را به عهده گرفتند – عکس از نیویورک تایمز

یک  مرکز تحقیقات غربی متخصص مطالعات پدیده افراط گرایی، گزارش داد که روند جدایی از صفوف مبارزان سازمان «داعش» به علت صدمه دیدن از فساد در میان رهبران این سازمان تروریستی، و نا امیدی آن ها، رو به افزایش است.

بر اساس پژوهشی که مرکز مطالعات افراط گرایی وابسته به دانشگاه کینگز کالج در لندن انجام داده است، ۵۸ نفر از سازمان جدا شده اند که نه نفر از آن ها از اروپای غربی و استرالیا هستند (هفت نفر از آن ها زن هستند)، که از سال گذشته در مورد فساد مالی و اخلاقی شایع میان رهبران سازمان «داعش» شهادت دادند، و «برای حضور در انظار عمومی و صحبت کردن با رسانه ها آمادگی دارند».

این مطالعات اشاره دارد که صدها نفر وجود دارند که از سازمان جدا شده اند و برخی از آن ها موفق شدند از راه مرزهای ترکیه فرار کنند، اما برخی دیگر لو رفتند و توسط سازمان کشته شدند.

سازمان «داعش»، مبارزانی که از سازمان جدا شوند را «مرتد» می داند و به همین دلیل صدها نفر از کسانی که از سازمان جدا شده اند، از ترس اقدامات تلافی جویانه مخفی شدند.

در این گزارش گفته شده است، افرادی که از «داعش» جدا می شوند، به دلیل کشف حجم فساد مالی و اخلاقی شایع در میان رهبران سازمان ، و وارد شدن شوک به آنها، این گام را اتخاذ می کنند. این گزارش می افزاید، کشتار غیرنظامیان و گروگان ها باعث  نفرت آن ها از سازمان شده است. این گزارش به دو مورد اشاره دارد که گفته اند، پس از آن که فهمیدند باید عملیات انتحاری انجام دهند، تصمیم گرفتند از سازمان جدا شوند.

نویسندگان این گزارش به منظور منصرف کردن نیروهای احتمالی از پیوستن به «داعش»، از دولت ها خواستند به افرادی که جدا شده اند انگیزه گفتگوی علنی و ارائه داستان ها و تجربیات خود را بدهند.