بحاح به «الشرق الأوسط»: کنفرانس ریاض ستون هر مذاکراتی است

یک امداد گر در حال تخلیه کمک های پزشکی از کشتی اماراتی در بندر عدن که حامل 460 تن مواد امدادی بود – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک امداد گر در حال تخلیه کمک های پزشکی از کشتی اماراتی در بندر عدن که حامل ۴۶۰ تن مواد امدادی بود – عکس از خبرگزاری فرانسه

کنفرانس خصوصی ژنو درباره مذاکرات صلح یمن، که قرار بود روز پنچ شنبه آینده برگزار شود پس از اعلام شب گذشته سازمان ملل مبنی بر به تعویق انداختن زمان آن، مسیر نا معلومی به خود گرفت.

یک مسؤل در سازمان ملل متحد گفت: «می توانم تأکید کنم که جلسه به تعویق افتاد»، بدون آن که توضیح بیشتری بدهد.

این اعلام تنها چند ساعت پس از رایزنی ها بین اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در ریاض صورت گرفت.

برخی منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که هادی در این دیدار پیش از بحث و بررسی مشارکت حکومت یمن در گفتگوهای ژنو، بر ضرورت عقب نشینی حوثی ها از تمامی مناطقی که در کشور تصرف کرده اند تأکید کرد. وی همچنین خواستار ادامه فشارها از سوی سازمان ملل بر شورشیان از طریق به اجرا گذاشتن قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت برای عقب نشینی از مناطقی شد که بدون حق آن ها را تصرف کرده اند.

خالد بحاح، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن نیز به نوبه خود گفت: «کنفرانس ژنو در چارچوب کارهای سنتی و همیشگی سازمان ملل است و از این پس نتایج کنفرانس ریاض، که اخیراً منعقد شده بود، باید نطقه آغاز هر کار سیاسی باشد».

بحاح در اظهاراتی به «الشرق الأوسط»، که روز گذشته در حاشیه شروع به کار «مؤسسه امید برای بهبود اوضاع یمنی ها» در جده سخن می گفت، ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل حامی برتر برای حل مشکل یمن باشد، اما باید با ابتکار خلیج هماهنگ باشد و با تلاش هایی که ریاض به کار می برد و منافع یمن را به عنوان «یک کشور دوست» مد نظر دارد همسو باشد.

وی افزود: « موفقیت کنفرانس ریاض از آنجا مشخص می شود که ائتلاف ملی بزرگی که تمامی اجزای تشکیل دهنده جامعه یمن ، به جز آن دسته که اسلحه حمل می کنند، را در بر گرفت». بحاح همچنین اشاره کرد: «کنفرانس ریاض آغازی برای هر کار سیاسی خواهد بود و بنیادی برای ساختن هر فعالیت سیاسی پیش رو می باشد».

یکی از مسؤلان در سازمان ملل، روز گذشته پیش از این درباره نشست ژنو گفته بود که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل بدون هیچ پیش شرطی دعوت به کنفرانسی با حسن نیت کرد.