ولیعهد عربستان سعودی با فرستاده سازمان ملل به یمن اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ را بررسی می کند

کودکان در حال حمل اسباب بازی هایی به شکل مسلسل در رژه ای نظامی که حزب الله به مناسبت عاشورا در شهرک السکسکیه در جنوب لبنان تنظیم کرد – عکس از خبرگزاری فرانسه

کودکان در حال حمل اسباب بازی هایی به شکل مسلسل در رژه ای نظامی که حزب الله به مناسبت عاشورا در شهرک السکسکیه در جنوب لبنان تنظیم کرد – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که هیئت جماعت حوثی یمن که طی چهار روز گذشته به بیروت سفر کرده بود، با سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در مکان نا معلومی دیدار کرد. این هیئت سه نفره متشکل از محمد عبد السلام سخنگوی جماعت حوثی و معاون او، و همچنین مسؤل شبکه تلوزیونی «المسیره»، وابسته به حوثی ها بود که هر سه نفر آن ها مقیم خارج هستند. این منابع همچنین افزودند که هیئت شورشیان حوثی بیروت را ترک کرده و به مسقط پایتخت عمان بازگشتند. سخنگوی شورشیان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که نصر الله به گام های میدانی و سیاسی جماعت  تبریک گفت. سخنگوی حوثی ها همچنین بر از سرگیری مشاوره بین احزاب یمن  تأکید کرد و اشاره کرد که کارتی که هیئت حوثی به ژنو می برد شامل طرح هفت گانه ای است که در مسقط بر آن توافق شد.

در همین راستا، روز گذشته دولت یمن با دعوت سازمان ملل برای دور جدیدی از مذاکرات با حوثی ها و حزب کنگره ملی خلق موافقت کرد، مشروط بر اینکه این مذاکرات در چارچوب مکانیسم اجرایی قطعنامه «۲۲۱۶» سازمان ملل باشد. دولت و دیگر طرف های سیاسی توافق کردند که شهر ژنو را به عنوان مقر برگزاری مذاکراتی که قرار است طی سه هفته آینده برگزار شود انتخاب کنند. عبد العزیز الجباری مشاور رئیس جمهور یمن به نوبه خود به «الشرق الاوسط» گفت: «در دور بعدی مذاکرات افراد جدیدی به عنوان نماینده دولت مشروع شرکت خواهند کرد».

از سوی دیگر، شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز، ولیعهد و معاون رئیس شورای وزیران و وزیر کشور عربستان سعودی، روز گذشته با اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن در ریاض دیدار کرد و دو طرف موضوعات مربوط به یمن و تلاش هایی که سازمان ملل برای یافتن راه حل مسالمت آمیز می کند، و همچنین اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل که تضمین کننده امنیت و ثبات در یمن است، را مورد بررسی قرارردادند.

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی نیز در دفتر خود در ریاض با اسماعیل ولد الشیخ دیدار کرد و تحولات اوضاع در یمن و تلاش های انجام شده در این خصوص را با وی مورد بحث و بررسی قرار داد.