جان کری وزیر خارجه آمریکا در حال پیاده روی در بالکن هتل «کاخ کوبرگ» - عکس از رویترز

جان کری وزیر خارجه آمریکا در حال پیاده روی در بالکن هتل «کاخ کوبرگ» – عکس از رویترز

پس از دو هفته از ماراتن مذاکرات، امروز ایران و قدرت های بزرگ جهانی به «توافق هسته ای تاریخی» نزدیک می شوند، که در مقابل محدود کردن فعالیت های هسته ای، تحریم های اعمال شده بر تهران را کاهش خواهد داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در شانزدهمین روز مذاکرات در سطح وزرای خارجه بین ایران و ایالات متحده و انگلیس و فرانسه و آلمان و روسیه و چین (گروه ۵+۱) از باقی ماندن برخی از سختی ها هشدار داد. کری در پایتخت اتریش به خبرنگاران گفت: «من فکر می کنم که در حال تصمیم گیری واقعی هستیم، برای همین می گویم که من همچنان خوشبین هستم». لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز روز گذشته به نوبه خود گفت امیدوار است که مذاکرات هسته ای جهان با ایران وارد مراحل پایانی خود شده باشد.

از سوی دیگر، روز گذشته رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا، در توانایی های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، در رابطه با اخذ موافقت کنگره بر هر گونه توافقی که با ایران انجام می دهد ابراز شک و تردید کرد.

سناتور میچ مک کانل گفت: «گمان می کنم- اگر هم انجام شود- در کنگره کار بسیار سختی خواهد بود، و ما در حال حاضر می دانیم که این توافق نامه، ایران را کشوری در آستانه دستیابی به توانایی های هسته ای قرار خواهد داد».