با هزینه ۶۰ میلیون دلار… هدف آن بستن راه به روی کشاندن جوانان به قاچاق و تروریسم است

الباجی قائد السبسی رئیس جمهور تونس با فرماندهان نظامی پس از حمله تروریستی داعش به منطقه بن قردان

الباجی قائد السبسی رئیس جمهور تونس با فرماندهان نظامی پس از حمله تروریستی داعش به منطقه بن قردان

دولت تونس روز گذشته اعلام کرد مطالعات فنی پروژه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در منطقه بن قردان در مرزهای این کشور با لیبی، که دو روز پیش شاهد حمله تروریستی گسترده ای توسط ده ها تروریست بود را آغاز کرد. هدف دولت از ایجاد چنین پروژه ای رشد و توسعه سازی این منطقه و مبارزه با تروریسم و بستن راه به روی استخدام جوانان از سوی افراط گرایان می باشد. محسن حسن وزیر تجارت تونس گفت، این پروژه، که پیش بینی می شود سال آینده به بهره برداری برسد، نزدیک به ۱۲۰ میلیون دینار تونسی (حدود ۶۰ میلیون دلار) هزینه خواهد داشت.

منطقه بن قردان اولین دروازه اقتصادی میان تونس و لیبی به شمار می آید، و از نظر تبادل تجاری میان دو کشور یک منطقه استراتژیک است که نزدیک به ۸۰ درصد ساکنان آن به تجارت موازی اشتغال دارند و با توجه به داده های غیر رسمی بزرگترین بازار برای مبادلات موازی را در تصرف دارد.

پروژه مورد انتظار با هدف قانونی شدن تبادلات تجاری در مرز، و بستن منافذ تروریسم و قاچاق، و ایجاد جنبش اقتصادی در منطقه مجاور مرزهای لیبی است.

احمد الصدیق رئیس جناح پارلمانی اتحاد جبهه خلق ( مجموعه ای از احزاب چپ و ملی گرا)، گفت منطقه بن قردان در انتظار آغاز به کار منطقه ای لوجستیک (منطقه آزاد تجاری) است که برای اهالی آن فرصت های شغلی ایجاد کند و به ایجاد ثروت و توسعه کمک کند.

دولت تونس بر فراهم شدن ۲۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم، و ۶ هزار فرصت غیر مستقیم به علاوه ایجاد یک قطب توسعه اقتصادی در منطقه بن قردان حساب می کند، که به کاهش پایبندی جوانان به تجارت موازی و پس از آن مبارزه با قاچاق و تجارت موازی و خطرات تروریسم کمک می کند.