حمایت امارات وبحرین از قطع کمک های نظامی عربستان به لبنان

میشال سلیمان.. سعد الحریری.. تمام سلام

میشال سلیمان.. سعد الحریری.. تمام سلام

پس از تصمیم پادشاهی “بازنگری فراگیر در روابط خود با جمهوری لبنان” به دلیل دخالت ایران؛ عربستان سعودی اعلام کرد که بزرگ‌ترین کمک مالی به نیروهای مسلح لبنان در طول تاریخ را متوقق کرده است.

ریاض تصمیم گرفته است کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان برای خرید تسلیحات ساخت فرانسه را معلق کرده است، همچنین اعطای یک میلیارد دلاری کمک مالی برای تقویت نیروهای امنیتی داخلی لبنان را نیز متوقف کند.

ریاض همچنین اظهار داشت که لبنان حملات به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد را محکوم نکرد.

امارات متحده عربی، حمایت کامل خود را از تصمیم پادشاهی عربستان سعودی برای بازنگری فراگیر در روابط خود با جمهوری لبنان، اعلام کرد، بحرین نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از تصمیم پادشاهی اعلام کرد و تاکید کرد، این تصمیم در نتیجه مواضع رسمی و تکراری لبنان، که کاملا با مصالح عربی در تناقض است واجماع عربی را نقض می‌کند، اتخاذ شده است.

میشل سلیمان، رییس جمهوری پیشین این کشور، به “الشرق الاوسط” گفت: “دست های قبلا وجود داشت اعلان بعبدا حذف کردند،  در حال حاضر، آنها برای آسیب رساندن به منافع لبنان در خارج کار می کند”.

در واکنش به این تصمیم، تمام سلام، نخست وزیر لبنان، با ابراز تاسف شدید، خواستار تجدید نظر در آن تصمیم شده است، سلام گفته است: “ما قدردانی عمیق خود را از ملک سلمان بن عبدالعزیز و برادران او در پادشاهی سعودی اعلام می‌کنیم و به تجدید نظر در این تصمیم برای کمک به نیروهای نظامی و امنیتی خود امیدواریم”.

سعد حریری، نخست وزیر سابق اعلام کرد که او « تصمیم پادشاهی درک کند»، وگفت: ” از عربستان سعودی امیدوارم که با لبنان مثل برادر کوچک در نظر میگیرد”.