وعده های اروپا مبنی بر افزایش حمایت… مفقود شدن دست کم ۶۰ مهاجر

دو پناهنده که در انتظار عبور از مرز به یک کشور دیگر هستند بر روی راه آهن در یونان خوابیده اند – عکس از آسوشیتد پرس

دو پناهنده که در انتظار عبور از مرز به یک کشور دیگر هستند بر روی راه آهن در یونان خوابیده اند – عکس از آسوشیتد پرس

پس از قایق های مرگی که صدها مهاجر را در سواحل ایتالیا در دریای مدیترانه نابود کردند، اینک سواحل یونان، خصوصاً جزیره کوس، در خط مقدم رویارویی بین فراریان از جهنم جنگ و کشتار، به خصوص از سوریه و افغانستان است.

روز گذشته یونان به این جزیره نیروهای کمکی امنیتی فرستاد. زیرا پس از رسیدن بیش از ۷ هزار مهاجر و پناهنده، درگیری هایی بین نیروهای امنیتی و مهاجران صورت گرفت چرا که نیروهای پلیس سعی داشتند بر روی صدها مهاجری که در تلاش بودند مجوزی برای ادامه سفر خود به آتن یا دیگر کشورهای اروپایی به دست آورند از باطوم استفاده کردند و اقدام به پاشیدن محتویات بطری های آتش نشانی بر آنان کردند.

در همین راستا، دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که آماده کمک رسانی به آتن برای برخورد با مهاجران است. ناتاشا برتود سخنگوی کمیسیون اروپا اشاره داشت در صورتی که یونان مکانیسم حمایت مدنی خود را فعال کند، سازمان اجرایی اروپا می تواند دخالت کند. این یک مکانیسم اروپایی است و هر کشور عضو اتحادیه اروپا را قادر می سازد که از دیگر کشورها و سازمان های بین المللی برای مقابله با هر گونه وضعیت اضطراری کمک بخواهد.

در همین راستا، سازمان بین المللی مهاجرت به نقل از مهاجرانی که از یک قایق پر از آب در نزدیکی سواحل لیبی نجات یافتند گفت که نزدیک به ۶۰ تن دیگر مفقود شده اند.

نیروی دریایی ایتالیا گفت که یک بالگرد متعلق به این نیروها، یک   قایق لاستیکی را در منطقه مشاهده کردند که بخشی از باد آن خالی شده و توسط آب پوشیده شده است و برای نجات دهها مهاجری که قایق را پر کرده بودند جلیقه نجات پایین انداخت. و بعد از مدت کوتاهی ناوچه فینیس به آن جا رسید و به ۵۲ نفر امداد رساند. این ناوچه همچنین ۱۱۹ مهاجر را از یک قایق دیگر نجات داده بود.