Categories: دیدگاه

پس از الکساسبه ناگزیر از مداخله زمینی

نیروهای داعش – عکس از اسوشیتدپرس

پس از جنایت تروریستی خائنانه ای که «داعش» در حق خلبان اردنی معاذ الکساسبه مرتکب شد، ناگزیر از تحرک بین المللی و عربی می باشد، البته نه برای پاسخ به آن جنایت، بلکه برای قرار دادن حد و مرزی برای تروریسم «داعش» و جلوگیری از بازتاب آن، و همچنین برای جلوگیری از نیروهای شر در سوریه و عراق،علی الخصوص اسد و ایران.

چند ماه پیش در اینجا نوشتم که مبارزه با «داعش» مبارزه اهل سنت است، و اینک حوادث پیش آمده درستی این گفته را ثابت کرد، بنابراین امروز تصور می شود که باید ائتلاف بین المللی بر علیه «داعش» توسعه یابد و منجر به تشکیل یک گروه ضربت به رهبری عربی برای جلوگیری از «داعش» و شکست آن در سوریه و عراق، تحت پوشش هوایی بین المللی و عربی شود. آنهم به چند دلیل. زیرا در حقیقت این مبارزه اهل سنت در منطقه است و نباید به ایران و شبه نظامیان وابسته به آن مانند حزب الله و دیگران واگذار شود. زیرا در این صورت بر امنیت عراق و سوریه و وحدت آنها پیامدهای منفی خواهد داشت، و به ایران و اسد کمک خواهد کرد در آینده سوریه را به کشوری برای شبه نظامیان تبدیل کنند ، آنهم به سبک پوچ رژیم نوری المالکی در گذشته، یا به صورت حوثی ها که از آوار عقب ماندگی ساطع شده است!

امروزه ما در مقابل رئیس جمهور آمریکایی هستیم که به اصطلاح به «صبر استراتژیک» توصیه می کند، آنهم برای مدت دو سال، یعنی انجام ندادن هیچ کاری تا اینکه از کاخ سفید برود. مسئله در اینجا این نیست که از اوباما انتقاد شود چرا که درباره آن زیاد گفته شد، بلکه مسئله این است که منطقه ما نمی تواند رفاه این «صبر استراتژیکی» بیهوده را تحمل کند. بنابراین باید به زودی تحرکی عربی صورت گیرد آنهم بصورت موازی، یعنی از یک سو نیروهای زمینی عربی برای شکست داعش، و با حمایت حملات هوایی تشکیل شود، و از سوی دیگر ارتش آزاد سوریه به سریع ترین شکل ممکن تأمین مالی و نظامی شود و از طریق اردن مجهز شود تا بتواند سرزمین هایی را که از دست «داعش» آزاد می سازد را تسلیم کند. آنهم برای تضمین عدم استفاده جنایتکار دمشق از شکست داعش که بدون شک سعی کرد آن را تقویت کند تا انتخاب بین بد و بدتر را بر جهان تحمیل کند، یعنی یا «داعش» یا اسد، در حالی که هر دوی آنها دو روی یک سکه هستند.

این بهترین راه پاسخ به جنایت تروریستی «داعش» در حق خلبان اردنی قربانی شده است. همچنین شکستن قدرت این سازمان تروریستی، و حمایت از ارتش آزاد، و فرصت ندادن به ایران و اسد تا از جنایات «داعش» سود نبرند، و همچنین برای زمینه سازی سیاسی در منطقه، و بویژه سوریه، جهت آمادگی برای مرحله بعد از اوباما و نظریه پوچ وی درباره «صبر استراتژیک» است. این را می گویم چرا که حملات هوایی به تنهایی «داعش» را شکست نخواهد داد، و امنیت و آرامش جامعه را حفظ نخواهد کرد، و به ارتش آزاد کمک نخواهد کرد، زیرا همگی می دانند که ائتلاف بین المللی بر ضد «داعش»، چیزی نیست جز گامی برای استتار از سوی دولت اوباما، که نمی خواهد گامهای مؤثری در منطقه بردارد. بنابراین این نبرد ماست، و باید به مرحله ای مؤثر منتقل شود. این امر امکان پذیر نخواهد بود مگر با دخالت زمینی عرب ها بر ضد «داعش»، و حمایت از ارتش آزاد و فرصت ندادن به ایران و اسد.

 

طارق الحُمیّد: طارق الحمید سردبیر سابق الشرق الاوسط است. الحمید تحلیلگر و مفسر مهمان در برنامه های متعدد خبری بوده است و در دوران کاری برجسته خود در سمت های مختلفی در الشرق الاوسط و روزنامه های دیگر ظاهر شده است. وی اولین خبرنگاری بود که موفق شد با مادر اسامه بن لادن مصاحبه کند. الحمید لیسانس مطالعات رسانه ای خود را از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده دریافت کرده و درحال حاضر ساکن لندن است.
Related Post