اوتاوا: سپاه پاسداران در حال برنامه ریزی برای یک معامله پس از بازداشت یک استاد دانشگاه

حمله تروریستی به یک مجموعه مسکونی در الخبر در ماه ژوئن 1996 – عکس از رویترز

حمله تروریستی به یک مجموعه مسکونی در الخبر در ماه ژوئن ۱۹۹۶ – عکس از رویترز

یک دادگاه کانادایی رژیم ایران را به علت حمایت از تروریسم محکوم کرد و با صدور حکمی دارایی های ایران در کانادا را مصادره کرد تا به عنوان غرامت به قربانیان حملاتی که تهران آن ها را برنامه ریزی کرد و حزب الله لبنان و جنبش حماس آن ها را اجرا کردند پرداخت شود. این در حالی است که برخی گزارش ها حاکی از برنامه ریزی سپاه پاسداران برای معامله ای جهت بازگرداندن محمود خاوری رئیس سابق بانک مرکزی است که از سوی ایران به فساد متهم است و ممکن است بازداشت یک دانشمند کانادایی متخصص در انسان شناسی  که ایرانی الاصل می باشد به این مسئله مربوط باشد.

بر اساس حکم صادره از دادگاه عالی در انتاریو، غرامت مالی که به خانواده های قربانیان آمریکایی در هشت بمب گذاری و گروگان گیری هایی که بین سال های ۱۹۸۳ و ۲۰۰۲ صورت گرفت، پرداخت می شود از اموال منقول و غیرمنقول متعلق به دولت ایران در کانادا کسر خواهد شد. در حملات مورد دعوی صدها تن در شهرهای الخبر در عربستان سعودی و لبنان و  بوئنوس آیرس و اسرائیل کشته شدند.

در همین راستا، روزنامه «نشنال پست» کانادا گزارش داد که دادگاه عالی انتاریو، شواهد و مدارک ارائه شده توسط تیم وکلای ایرانی را رد کرد، و افزود دادگاهی که در ماه ژانویه (دی ماه) گذشته برگزار شد، ایران را مسئول اقدامات تروریستی دانست که توسط گروه های تحت حمایت ایران انجام شدند.

منابع کانادایی فاش کردند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال یک معامله با کانادا است.

بر اساس این گزارش ها سپاه پاسداران برنامه ریزی دارد خانم هودفر، استاد دانشگاهی بازداشت شده را با محمود خاوری رئیس سابق بانک مرکزی ایران که در کانادا سکونت دارد را مبادله کند.

وزیر امور خارجه کانادا فاش کرد، تهران تلاش دارد خانم هودفر که به عنوان گروگان نزد سپاه پاسداران بازداشت است را وارد یک معامله سیاسی کند.