۸۰ درصد مجروحان نظامی در جنگ یمن بر اثر انفجار مین است

ریاض: عبدالهادی حبتور

(مسام) پروژه سعودی جهت خنثی کردن و پاک‌سازی مین‌ها در یمن توانست از زمان آغاز کار خود در اواخر ژوئن ۲۰۱۸ تاکنون، بیش از ۱۶ هزار مین و مهمات انفجاری دیگر که توسط شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران، در روستاها و شهرستانهای یمن کاشته شده را خنثی کند.
اسامه القصیبی مدیر پروژه پاک‌سازی مین در یمن (مسام) در گفت و گو با «الشرق الاوسط» گفت: «تمام مین‌هایی که تاکنون خنثی شده یا ساخت روسیه یا کشورهای شرق اروپا و یا ایران بود، که اکثر آنها ساخت ایران است.
القصیبی تاکید کرد؛ تیم پروژه مشغول در یمن، دارای ۴۱ گروه است، که ۳۲ گروه متخصص خنثی‌سازی مین و ۹ گروه دیگر به منظور واکنش سریع برای خنثی‌سازی مهمات انفجاری است. تقریبا تعداد کل اعضای تیم ۴۳۰ نفر می‌باشد.
وی افزود: «این پروژه تا کنون سه شهید از این تیم را در طول فعالیت خنثی‌سازی تقدیم کرده است، با توجهبه اینکه پروژه «مسام» یک پروژه بشردوستانه با بودجه و نظارت مرکزی کشور سعودی جهت حفظ جان و زندگی ساکنان در مناطق مختلف یمن، حتی مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی است.
وی تاکید کرد که در حال حاضر دو گروه در صنعا دارند که به طور موثر به خنثی‌ کردن و پاک‌سازی مین‌ها مشغول به کار هستند.
وی با ابراز تعجب از اقدام شبه نظامیان حوثی در تبدیل مین ضد تانک به مین ضد بشر گفت: «حوثی‌ها از طریق نصب چاشنی الکتریکی بر روی مین ضد تانک باعث می‌شوند این مین با وزن ۱۰ کیلوگرم به جای ۱۰۰ کیلوگرم منفجر شود، و این امر به عنوان یک جنایت جنگی شمرده می‌شود».
اسامه القصیبی، در این گفتگو اعلام کرد در برآوردهای شخصی تقریبا یک میلیون مین در یمن به کار برده شده است اما تعداد صحیح آن را در پایان پروژه و گزارش نهایی تمام گروه‌ها، می‌توان اعلام کرد.
وی در مورد مناطق تحت پوشش پروژه خود گفت: « ما در حال حاضر استان مأرب یمن را به عنوان مرکز اصلی پروژه خودمان می‌دانیم، و گروه‌هایی در استان‌های همچون: شبوه، بیضا، بخشی‌هایی از تعز، باب المندب، ساحل غربی، مناطق یختل و الوازعیه را داریم که دو گروه دیگر ما در صنعا نیز مشغول به کار هستند.
وی در پاسخ به اینکه چگونه توانسته این دو گروه را در صنعا مستقر کنند؟ گفت: « در واقع، پس از تلاش بسیار و هماهنگی مستقیم بیش از دو ماه و نیم توانستیم این دو گروه را در صنعا پیاده کنیم… تقریبا ۲۰ نفر در این دو گروه مشغول به خنثی‌سازی مین‌ها هستند… ما هیچگونه فرقی بین مناطق یمنی یا ساکنان آن نمی‌گذاریم و هدف ما کاملا بشردوستانه است».
وی تصریح کرد که چالش روبروی آنها این است که نمی‌توانند به صورت مستقیم فعالیت‌های این پروژه را زیر نظر داشته باشند.
وی در مورد انواع مین‌های خنثی‌شده گفت: « ما مین‌های متفاوت و متنوعی را یافتیم، که در انبارهای ارتش یمن بودند، آنها یا ساخت روسیه یا کشورهای اروپا شرقی هستند، اما بسیاری را یافتیم که ساخت ایران بودند، همچنین خیلی از مین‌ها نیز به صورت محلی تولید می‌شوند».
وی با اشاره به آمار شمار قربانیان مین‌ها در یمن اعلام کرد؛ «طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی تقریبا تا کنون ۱۸۰۰ نفر قربانی مین شدند، این تعداد یا نقص عضو یا مجروح و یا کشته هستند. اما تقریبا ۸۰ درصد از زخمی‌های نظامی در جبهه‌های نبرد توسط انفجار مین است».