یک دیپلمات روس به «الشرق الأوسط»: کشتی های ما در خلیج عدن ارتباطی با حودات ندارند

مبارزان حامی دولت یمن بازپس گرفتن منطقه الضباب در غرب تعز از دست حوثی ها را جشن می گیرند – عکس از رویترز

مبارزان حامی دولت یمن بازپس گرفتن منطقه الضباب در غرب تعز از دست حوثی ها را جشن می گیرند – عکس از رویترز

اظهارات یکسان از منابع دیپلماتیک عربستان سعودی و وزارت خارجه آمریکا و یکی از وزرای یمن برای «الشرق الأوسط» تأکید می کند که شهر جده در سواحل دریای سرخ، روز پنجشنبه آینده شاهد نشست چهارجانبه ای (میان عربستان سعودی، امارات، ایالات متحده و انگلیس) خواهد بود و قبل از آن در روز چهارشنبه یک نشست خلیجی – آمریکایی – انگلیسی برگزار خواهد شد که تمامی مذاکرات در این دو نشست درباره پرونده یمن خواهد بود و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، با جان کری وزیر خارجه آمریکا و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در آن ها شرکت خواهند داشت.

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل نیز که هفته گذشته وارد عربستان سعودی شد و دیدارهایی با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و نخست وزیر این کشور داشت، در این نشست ها شرکت خواهد کرد.

بر اساس اظهارات یک وزیر یمنی ، که نخواست نامش فاش شود، مسئله بانک مرکزی یمن، علاوه بر آخرین تحولات سیاسی، و بررسی بحران و راه حل های ثبات و آشتی بر سر میز مذاکرات خواهد، چرا که تحرکات اخیر یمن برای جلوگیری از معامله با بانک مرکزی این کشور بود.

در همین راستا، اولیگ دریموف ، رئیس دفتر سفارت روسیه در صنعا به «الشرق الاوسط» گفت، حضور تعدادی از ناوچه های جنگی روسیه در خلیج عدن بخشی از اقدامات معمول توسط نیروی دریایی روسیه است، که در راستای مبارزه با دزدی دریایی در شاخ آفریقا انجام می شود. وی وجود هر گونه رابطه ای بین حضور این ناوچه ها با حوادث جاری در یمن را تکذیب کرد.

اما در زمینه میدانی، نیروهای مشروعیت از پاکسازی کامل کوهستان استراتژیک «الهان» در جبهه غربی استان تعز خبر دادند که منجر به شکستن جزئی محاصره این استان از دست شبه نظامیان کودتاگر شد.