پرونده “حمله به مکه” توسط ۶ کشور به سازمان ملل ارسال می شود

ریاض: از حرمین شریفین قاطعانه دفاع می کنیم- عسیری در گفت و گو با “الشرق الاوسط”: حوثی ها توافق آتش بس را زیر پا گذاشته و در نشست صلح حضور نیافتند

جده: سعید الابیض – ریاض: الشرق الاوسط

شورای وزیران عربستان سعودی بر مطالب عنوان شده در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عضو “شورای همکاری اسلامی” در مکه تاکید کرد. نشست شورای وزیران عربستان سعودی روز دوشنبه به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین تشکیل شد.

شرکت کنندگان در نشست “شورای همکاری اسلامی” یادآور شدند عربستان سعودی قاطعانه از حرمین شریفین دفاع می کند و همچنین، بر این نکته تاکید کردند که باید به اقىامات گروه های شبه نظامی حوثی و هواداران آنها پایان داد. یکی از این اقدامات تحریک آمیز، شلیک یک موشک بالستیک به سوی مکه در اواخر ماه گذشته بود.

اظهارات عربستان سعودی مبنی بر دفاع از حرمین شریفین در حالی مطرح می شود که یک منبع دیپلماتیک به “الشرق الاوسط” گفت شش کشور در حال نگارش متنی هستند که قرار است سازمان همکاری اسلامی آن را به سازمان ملل ارسال کند. این بیانیه از سازمان ملل می خواهد تا شلیک موشک بالستیک به سوی مکه توسط شبه نظامیان کودتاچی در یمن (حوثی ها و صالح) را جرم تلقی کند. البته، سامانه پدافند هوایی عربستان سعودی اقدام به انهدام این موشک قبل از اصابت به هدف کرد.

به گفته این منبع، “کمیته اجرایی” مسئولیت نگارش این بیانیه را به عهده دارند. اعضای این کمیته را مصر و ترکیه و گامبیا تشکیل می دهند. البته “کمیته اجرایی” و دبیر خانه سازمان همکاری اسلامی و تروئیکای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان (ازبکستان و کویت و ساحل عاج) در این زمینه با یکدیگر هماهنگی می کنند.

به گفته سرلشکر احمد عسیری سخنگوی ائتلاف عربی برای بازگشت دولت مشروع به یمن، تمدید آتش بس ۴۸ ساعته در یمن توسط حوثی ها و صالح به ناکامی کشیده شد. ۷۲۶ مورد نقض آتش بس ثبت شد که ۵۶۳ مورد در خود یمن و ۱۶۳ مورد در مرزهای عربستان سعودی و یمن بوده است.

عسیری در گفت و گوی تلفنی با “الشرق الاوسط” افزود “کودتاچیان در نشست کمیته صلح و هماهنگی در ظهران الجنوب حضور نیافتند.

از سوی دیگر، ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر بحرین روز گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، دیدار کردند. دو طرف در جریان این دیدار در کاخ خادم حرمین شریفین درباره روابط برادری بین دو کشور و دو ملت گفت و گو کردند.

نخست وزیر بحرین ضمن ستایش از موضع گیری های خادم حرمین شریفین گفت وی نقش موثر و محوری و طرح های ابتکاری خلاقانه ای در احیای همبستگی بین کشورهای عربی و اتحاد بین کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با چالش های موجود در منطقه داشته است.

این مقام بحرینی افزود تحرکاتی که به رهبری خادم حرمین شریفین صورت می گیرد و همچنین سیاست های وی که منجر به تشکیل ائتلاف عربی و اسلامی شد همه و همه، حامل پیامی علیه مداخله جویی در کشورهای عربی و اجرای پروپاگاندای هرج و مرج و نابودی در این کشورها است. پادشاهی عربی سعودی همواره ثابت کرده که حامی مسلمان و مسائل جهان اسلام است.

شاهزاده خلیفه بن سلمان بعد از ورود به عربستان سعودی خاطر نشان کرد روابط تاریخی و مهم بین دو کشور روز به روز عمیق تر می شود. روابط دو کشور در کلیه سطوح به دنبال توجه ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین شاهد پیشرفت چشمگیری است.

او افزود “نقش عربستان سعودی در شورای همکاری کشورهای عربی خلیج بارز و موثر است و نقش این کشور به رهبری خادم حرمین شریفین روز به روز مهم تر می شود.” او ابراز اطمینان کرد که خادم حرمین شریفین و سران کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج توانایی دفاع از کشورهای خلیج و تقویت همکاری ها در راستای ایجاد شراکت های سرنوشت ساز و افزایش اتحاد بین این کشورها را دارند.”

الشرق الاوسط:
Related Post