بابک زنجانی

بابک زنجانی

ماجرای فساد اقتصادی بابک زنجانی که مدتی است در رسانه های مختلف مطرح شده است، ابعاد جنایی و اقتصادی بیشتری پیدا کرده است و به نظر می رسد با گذشت زمان به پیچیدگی های این پرونده اضافه می شود، به طوری که دو روز قبل از “بالا کشیده شدن” دارایی های او در ترکیه گزارشی منتشر شد وهم اکنون نیز یکی از مقامات ایرانی، ماجرای مرموز قتل یک بانکدار ایرانی را در مالزی فاش کرده که سال گذشته در یک پارکینگ در کوآلالامپور به ضرب گلوله کشته شد.

روز چهارشنبه شمس‌اردکانی، رییس کمیسیون انرژی «اتاق بارزگانی» در مصاحبه با روزنامه «شرق» در مورد بابک زنجانی به حضور گروه‌های مافیایی در این پرونده اشاره کرد و گفت: «بانکی که ایشان در مالزی معرفی کرده بود تک ویترینی بود که توسط یک ایرانی – بحرینی تاسیس شده و اداره می‌شد. این شخص چندین بار سعی کرده بود در سیستم بانکی ایران نفوذ کند، اما موفق نشده بود، ولی به محض برملاشدن مسایل بابک زنجانی او را در یک حادثه مرموز در پارکینگ مجتمع مسکونی‌اش در کوالالامپور ترور شده یافتند.»

روزنامه شرق در گزارش خود آورده است که نام این بانکدار ایرانی-بحرینی «حسین نژادی» بوده است. این فرد با اینکه بانکداری شناخته شده اس، اما نکات ابهام زیادی در مورد او وجود دارد. نام واقعی این بانکدار «حسین کنگانی‌نژاد» (مشهور به حسین نژادی) بود. او در سال ۱۳۱۷ در شهر «سیراف» در نزدیکی بوشهر متولد شد. در نوجوانی به کشور بحرین مهاجرت کرد. گفته می‌شود او در رشته اقتصاد و در کشور آلمان تحصیل کرده و سپس به بحرین بازگشت.

او در بحرین به «حسین نژادی» مشهور بود. پس از آن به تاسیس چند شرکت اقتصادی، کشتی‌سازی و بانک مبادرت کرد. او همزمان به شرکت‌های بزرگ اقتصادی کشورهای منطقه نیز مشاوره می‌داد. در ادامه به جنوب شرق آسیا و مالزی مهاجرت کرده و چند شرکت‌ اقتصادی تاسیس می‌کند. گفته می‌شود موفقیت حسین نژادی تا حدی بوده که او در مقطعی به مهاتیر محمد نخست‌وزیر سابق مالزی نیز در زمینه اقتصادی مشاوره می‌داد.

او تاسیس بانک مالزیایی AmBank یا Arab-Malaysia Bank را در کنار ده‌ها فعالیت بین‌المللی دیگر، از جمله تاسیس بانک سرمایه‌گذاری خاورمیانه در جزیره لابوآن و مالکیت برند معروف پلیکان را در کارنامه خود دارد.

روز ۲۹ جولای ۲۰۱۳، (۷ مرداد ۹۲) خبری در اغلب رسانه‌های مالزیایی از جمله خبرگزاری رسمی مالزی و روزنامه «استار» منتشر شد که از ترور رییس و بنیانگذار گروه مالی AmBank (بانک عرب مالزی) در یک پارکینگ در کوالالامپور خبر می‌داد. سایت خبری «مالزین اینسایدر» که به‌عنوان اولین رسانه، این خبر را پوشش داد در خبر اولیه خود مقتول را فردی ایرانی با اقامت دایم مالزی معرفی کرد و در توضیح حادثه نوشت: بنیانگذار گروه مالی AmBank در پارکینگی در نزدیکی دفتر مرکزی این بانک در کوالالامپور به ضرب گلوله از پای درآمد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، ترور این گونه صورت گرفت که این مرد ۷۵ساله در حالی که سرگرم صحبت‌کردن با همکارش بود، توسط سه نفر مورد خطاب قرار می‌گیرد و پس از اینکه به سمت صاحب صدا برمی‌گردد، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. نکته عجیب در گزارش‌های اولیه رسانه‌های مالزیایی این است که به فاصله کمی پس از انتشار خبر ترور، ایرانی‌بودن این فرد از خبرها حذف می‌شود.

دو گلوله به قفسه سینه حسین کنگانی‌نژاد (حسین نژادی) و دو گلوله نیز به دست‌وپای همسرش اصابت می‌کند. کنگانی‌نژاد در دم جان خود را از دست می‌دهد اما همسر او جان سالم به‌در می‌برد و در بیمارستانی در مالزی بستری می‌شود.

چندی پیش مستندی از او در شبکه «الجزیره» پخش شد. همچنین کتابی در مورد حسین نژادی به زبان انگلیسی چاپ شده که زندگینامه این بانکدار است.

خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» روز ۱۵ شهریور در گزارشی اعلام کرد دادگاهی در «کوالالامپور» متهم اصلی قتل «حسین نژادی» بانکدار سرشناس ایرانی در این کشور را به اعدام محکوم کرد. براساس این گزارش دادگاه عالی کوالالامپور پس از رسیدگی به پرونده «کونگ سویی کوانگ» متهم ۴۵ ساله قتل این بانکدار ایرانی، او را به اعدام محکوم کرد. وی همچنین در دادگاه، متهم به تلاش برای کشتن همسر ۴۹ساله «حسین نژادی» شد و در این ارتباط نیز به ۱۸سال حبس محکوم شد.

قاضی دادگاه اعلام کرد این متهم که دو ماه پس از قتل دستگیر شد، نتوانسته شواهدی برای برائت خود از اتهام قتل و دفاع از خود ارایه کند. دادگاهی در مالزی اواخر بهمن ماه سال ۹۲ نیز یک راننده تاکسی را به جرم مشارکت در قتل بانکدار سرشناس ایرانی و همکاری با قاتل در صحنه قتل و فراری‌دادن ضارب با خودرو به ۱۴سال زندان محکوم کرد. این راننده تاکسی ۴۶ساله نیز شش روز پس از قتل این بانکدار به همراه یک قبضه کلت و چهار گلوله دستگیر شده بود.

اگرچه گزارش های منتشر شده از تحقیقات پلیس مالزی حاکی از آن است که این بانکدار به دلیل معامله املاک به ارزش بیش از صدمیلیون رینگیت (بیش از ۳۰میلیون‌دلار) به قتل رسیده است؛ اما به نظر می رسد پشت پرده این قتل هنوز روشن نیست.

نام بابک زنجانی ۴۲ ساله اواخر سال ۱۳۹۱ وقتی برای اولین بار سر زبان‌ها افتاد که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور وقت در جلسه استیضاح وزیر کار، در صحن مجلس، برادر رؤسای قوای مقننه و قضائیه را به تلاش برای سو استفاده از موقعیت خود و برادرانش متهم کرد.

احمدی نژاد در این جلسه فیلمی از گفت و گوی فاضل لاریجانی (برادر علی و صادق لاریجانی، روسای مجلس و قوه قضائیه ایران) با سعید مرتضوی، رییس وقت سازمان تأمین اجتماعی پخش کرد و گفت که فاضل لاریجانی از مرتضوی خواسته مقدمات آشنایی او را با بابک زنجانی، تاجر ثروتمندی که خواهان خرید چندین شرکت سازمان تأمین اجتماعی بود، فراهم کند.

به گفته رییس جمهور وقت ایران، فاضل لاریجانی تلویحا به مرتضوی گفته بود که اگر بابک زنجانی او را به عنوان مباشر خود به کار گیرد، او خواهد توانست با توجه به نفوذ برادرانش مشکلاتی را که معمولا برای فعالیت های اقتصادی پیش می آید حل کند.

منتقدان بابک زنجانی او را عامل فساد خوانده‌اند و می گویند او در سال های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با سوء استفاده از روابطش با مقام‌های دولتی و بحران ناشی از تحریم‌های بین المللی، ثروتی افسانه ای اندوخته است.

او خود گفته است که در حال حاضر مالک ۶۴ شرکت ایرانی و خارجی است و در کشورهای مختلف ۱۷ هزار حقوق‌بگیر دارد.

تاجیکستان، امارات متحده عربی، مالزی و ترکیه از جمله کشورهایی است که بابک زنجانی در آنها از جمله در بخش های حمل و نقل، بانکداری و تجارت فعالیت می کرده است.

بابک زنجانی آذر ماه سال ۹۲ از سوی مقامات قضایی ایران بازداشت شد. وی متهم به تصرف غیر قانونی میلیاردها دلار دارایی دولت ایران است.