حاکم شارجه: قدرت فرهنگ تاثیرگذارتر از فرهنگ قدرت بر جهانیان است

دانشگاه «کویمبرا» پرتغال از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا و جهان، به دکتر سلطان بن محمد القاسمی حاکم شارجه دکترای افتخاری اعطا کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، دانشگاه کویمبرا این مدرک را در راستای تقدیر و تشکر از مشارکت‌های ایشان در نشر فرهنگ و ادب و حمایت‌های وی از دستآوردهای فرهنگی، ادبی و تاریخی در سطح محلی و جهانی است.

سلطان القاسمی توانست امارت شارجه را به جایگاهی برای تمام فرهنگ‌ها بر بستر احترام به اختلاف نظرها، خصوصیت و رعایت تفاوت‌ها، تبدیل کند.

این دانشگاه، سلطان القاسمی را به دلیل پژوهش‌ها و تحقیقات وی در زمین ارتباطات فرهنگی و ادبی، او را به «یک مردی که تمام فرهنگ‌ها در ایشان به تلاقی می‌رسند»، توصیف کرد.

دانشگاه «کویمبرا» پرتغال تقدیر از حاکم شارجه را تکریم از فرهنگ انسانیت دانست.

در این مراسم، پاولو پورتاش معاون نخست‌وزیر پرتغال و موسی عبدالواحد سفیر امارات متحده عربی در پرتغال وجمعی از مسئولین و دانشجویان این دانشگاه حضور یافتند.

سلطان القاسمی در این مراسم تاکید کرد: «علم و فرهنگ جهانیان، تنها قدرتی است که با وجود همه دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی، به قوه خود باقی می‌ماند.. و قدرت فرهنگی همیشه تأثیرگذارتر از فرهنگ قدرت بر وجدان و حافظه جهانیان است، چراکه حافظه انسان‌ها کارهای زشت را فراموش و تنها کارهای خوب و زیبا را در‌خود نگه می‌دارد».

وی اضافه کرد که تنها فلاسفه، دانشمندان، نخبگان و هنرمندان هستند که آینده و تصویر زیبا برای هر فرهنگ را ترسیم می‌کنند.

شیخ سلطان القاسمی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌‌های دانشگاه و رییس آن در زمینه حمایت از فرهنگ انسانی و تقویت گفتگو و مشارکت بین ملت‌ها گفت: «بسیار خرسندم از اینکه بین نخبگان این دانشگاه حضور دارم و باعث افتخار من است که دکترای افتخاری را از این دانشگاه دریافت می‌کنم و این مدرک برای من بسیار ارزشمند است».

این دانشگاه تاریخی تاکنون به ۱۹۰ نفر از شخصیت‌های معروف جهان مانند آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل دکترای افتخاری اعطا کرده است.‌