میدان تره و بار - عکس از خبرگزاری فارس

میدان تره و بار – عکس از خبرگزاری فارس

در شرایط کنونی اختلاف قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار با مغازه های سطح شهر تهران، پای اعیان نشینان پایتخت را هم به این میادین باز کرده است. به طوریکه روزانه شاهد خرید این قشر به خصوص از میادین عرضه مستقیم میوه هستیم.

اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار ایران در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به تصویب وزارت کشور ایران رسید و از آن سال به بعد با توجه به نوسانات قیمت میوه در بازار و سطح مغازه ها، همچنین عدم ثبات قیمتها با هدف حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه این میادین تاسیس شد.

در سالهای متمادی میادین میوه و تره بار محلی برای قشرهای متوسط جامعه و افراد آسیب پذیری بود که توانایی خرید از مغازه ها را به دلیل بالا بودن قیمتها نداشتند و این اقشار می توانستند بخشی از نیاز روزانه خود را از طریق این میادین با قیمت مناسب تر و ارزان تر تامین کنند.

البته ناگفته نماند دستچین کردن میوه ها درمیادین توسط خریداران ممنوع است و خرید میوه با کیفیت پایین تراز مغازه ها برای قشرهای آسیب پذیر امری عادی است. چرا که برای خرید میوه با کیفیت بالاتر باید بهای بیشتری را پرداخت کنند. لذا این میادین بهترین گذرگاه تامین میوه و سایر اقلام مورد نیاز مردم است.

در سالهای اخیر به خصوص در شرایط کنونی، با افزایش قیمت کالاهای اساسی و اختلاف شدید قیمتها در میادین میوه و تره بار و سطح مغازه ها دلیلی برای خرید قشرهایی به غیراز قشرهای آسیب پذیر جامعه شده است. به طوریکه امروزه شاهد خرید افرادی هستیم که در گذشته فقط آنها را در مغازه ها می دیدیم.

نرخ انواع میوه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان

در حال حاضر میوه های تابستانی در سطح مغازه های شهر تهران تا کیلویی ۱۵ هزار تومان بسته به نوع میوه به فروش می رسد. این در حالی است که حتی قشرهای مرفه جامعه هم به راحتی قادر به خرید میوه با قیمتهای کنونی از مغازه ها نیستند. به همین خاطر همانند میوه های درهم میادین میوه و تره بار، امروز انواع قشرهای جامعه از ضعیف و متوسط تا مرفه و پولدار از این میادین خرید می کنند.

عرضه میوه با قیمتهای بالا در سطح مغازه های شهر تهران به گونه ای است که کمتر کسی حاضر به خرید می شود. مگر اینکه اجبار برای خرید آنی پیش آید. در حال حاضر نیز نوع خرید افرادی که از مغازه ها میوه خریداری می کنند بسیار فرق کرده است.

خرید دانه ایی میوه در تهران

قیمتهای نجومی و بدون کنترل سازمانهای حمایتی سبب شده تا افراد بر حسب نیاز میوه مورد نظر خود را در حد چند عدد از مغازه ها خریداری کنند. درحالیکه در گذشته کسی کمتراز یک کیلوگرم میوه خرید نمی کرد. ولی امروز خرید دانه ایی میوه از مغازه داران به امری عادی تبدیل شده است. در حالیکه تا قبل از گران شدن قیمتها کسی روی خرید دانه ایی میوه را نداشت.

یکی از فروشندگان میوه دراین ارتباط به شرق پارسی گفت: «تا دو سه سال گذشته خیلی کم پیش می آمد که فردی دانه ایی میوه را خریداری کند. ولی الان تمام افرادی که برای خرید وارد مغازه می شوند ازهرمیوه چند عدد بیشترخرید نمی کنند. البته قیمت میوه به دلیل کیفیت بالا گران تر از میادین میوه و تره باردرمغازه ها عرضه می شود و دلیل گران بودن میوه دست مغازه داران نیست. چرا که ما نیز انواع میوه را بسیار بالاتراز گذشته خریداری می کنیم. اگر ما میوه را ارزان خریداری کنیم به تبع ارزان نیزبه فروش می رسانیم . درغیراینصورت چاره ایی جز فروش میوه با قیمتهای کنونی نداریم. هرچند که مردم قدرت خرید میوه با نرخ های کنونی را ندارند.»

به هر حال به خوبی مشخص است که قیمتهای بالای میوه بدون اعمال کنترل سازمان حمایت از مصرف کننده، سبب روی آوردن کلیه قشرهای جامعه به خرید از میادین میوه و تره بار شده است. یکی از شهروندان تهرانی به شرق پارسی گفت: «شاید ۱۰ سالی باشد که میوه را از این میادین خریداری می کنم در این سالها کسانی که به میادین میوه و تره بار می آمدند همه از یک قشر بودند بیشتر مردم عادی و متوسط جامعه خرید می کردند. ولی هم اکنون افرادی با ماشین های مدل بالا و با تیپ های خاص که مخصوص پولدارهای تهران است هم از میادین خرید می کنند.»

نگاهی به قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار و مغازه های سطح شهر تهران

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم انگور یاقوتی در سطح مغازه های تهران ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در میادین میوه و تره بار ۶ هزار تومان، هندوانه در مغازه ها کیلویی هزار تومان در میادین کیلویی ۶۵۰ تومان، طالبی در مغازه ها ۱۵۰۰ تومان و در میادین ۱۰۰۰ تومان، هلو در سطح مغازه ها ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان و در میادین ۴۳۰۰ تومان، سیب گلاب در میادین کیلویی ۴ هزار تومان و در مغازه ها ۸ تا ۱۰ هزار تومان، زردآلو در میادین کیلویی ۵۸۰۰ و در مغازه ها ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان، گیلاس در میادین کیلویی ۵۰۰۰ تومان و در مغازه ها کیلویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می رسد.

اختلاف فاحش قیمتها و قیمت گذاری سلیقه ایی مغازه داران، میوه را نیز برای قشری از مردم جامعه به کالایی لوکس مبدل کرده است. به طور قطع خرید آن برای گروهی از افراد جامعه ایران غیرممکن شده و باید سازمان حمایت از مصرف کننده به عنوان سازمانی مسوول وارد عمل شود و گوی سبقت قیمت میوه را ازدست عاملان آن خارج کند و گردش آن را به حالتی عادی بازگرداند تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند طعم میوه های رنگارنگ تابستانی را اندکی بچشند.

جالب است در این شرایط کسادی کار مغازه دارن نیز سبب نشده تا اندکی از قیمت بالای میوه کاسته شود و حتی آنان حاضرند ضرر ناشی از خراب شدن میوه ها را به جان بخرند، اما به قیمت ارزان تر میوه را به دست مردم ندهند.

عدم ثبات قیمت مرغ در بازار

در شرایط کنونی قیمت هر کیلو گرم گوشت قرمز گوسفندی بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۶ هزار تومان در مناطق مختلف تهران عرضه می شود و هر کیلو سردست گوشت گوسفندی بالغ بر ۲۸ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین هر کیلو گوشت گوساله در مغازه های پایتخت معادل ۳۲ هزار تومان است.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در اواخر خرداد ماه سال ۹۳ خورشیدی، قیمت گوشت تازه گوسفند، گاو و گوساله افزایش قیمت نسبت به اوایل همین ماه نداشته است. این در حالی است که بهای گوشت مرغ معادل ۲٫۰ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است در مغازه های سطح پایتخت ایران هم اکنون گوشت مرغ به قیمت ۷۳۰۰ تومان عرضه می شود. به گفته بسیاری از شهروندان تهرانی قیمت مرغ درهر هفته دچار تغییر میشود و قیمت ثابتی حتی برای یکماه هم ندارد.

یکی از شهروندان تهرانی به شرق پارسی گفت: «در سه ماه اخیر قیمت کلیه اقلام مصرفی را با چندین برابر قیمت خریداری کرده ایم. گرانی کالاهای مورد نیاز زندگی به حدی است که حتی پرداخت یارانه ها هم نمی تواند هزینه های بالا را پوشش دهد.»

در حال حاضر قیمت ماست از ۲۴۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان در نوسان است. همچنین قیمت شیربر حسب کم چرب و پرچرب از ۱۹۰۰ تومان تا ۲۱۵۰ تومان در مغازه های سطح شهر تهران به فروش می رسد. بانک مرکزی ایران در آخرین آمار خود در اواخر خرداد ماه امسال به غیراز کره که با ۱٫۴ درصد افزایش همراه بوده است قیمت مابقی کالاهای لبنی را نسبت به هفته ماقبل خود بدون تغییر اعلام کرده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت تخم مرغ معادل ۵٫۸ درصد افزایش داشته است و ۳۰ عدد تخم مرغ در یک شانه معادل ۸۷۰۰ تومان به فروش می رسد. هرعدد تخم مرغ در مغازه های سطح شهر تهران ۳۰۰ تومان است.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی به شرق پارسی گفت: «در حال حاضر افزایش قیمتها سبب شده تا نیازهای زندگی به راحتی تامین نشود. یک کالا را الان می خرم باید در ماه بعد گران ترخریداری کنم. برای خرید کلیه مایحتاج زندگی باید از صبح تا شب همه اعضای خانواده کار کنند در غیر اینصورت از پس تامین هزینه ها بر نمی آییم.»

یکی دیگر از شروندان تهرانی می گوید: «قیمتها به حدی سرسام آور است که حتی برای درست کردن یک شربت در تابستان باید مبلغ ۵ هزار تومان هزینه کرد. شیردرهمین سه ماهه ۱۵۰ تومان گرانتر شده است.»

افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی کالاها در ایران

در نیمه دوم خرداد ماه امسال بانک مرکزی قیمت لوبیا چیتی و لوبیای چشم بلبلی را بدون تغییر نسبت به نیمه اول اعلام کرد و قیمت سایر اقلام این گروه با افزایش ۰٫۱ درصد تا ۰٫۵ درصد همراه بوده است. به گزارش شرق پارسی در حال حاضر قیمت عدس کیلویی ۵ هزار تومان، لپه کیلویی ۶۵۰۰ تومان و لوبیا قرمز از ۸۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد.

گفتنی است شهروندان تهرانی هر کیلوگرم چای ایرانی را به قیمت ۸۰۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان و چای خارجی را کیلویی ۱۵ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان خریداری می کنند. بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه سالجاری از کاهش ۰٫۱ درصدی چای خارجی خبر داده است.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی افزود: «نیم کیلوگرم چای خارجی معادل ۱۸ هزار تومان در مغازه ها به فروش می رسد. کاهش کالاهای اساسی به هیچ وجه امکان پذیر نیست. بلکه ماه تا ماه قیمتها چندین برابر می شود در حالیکه حقوق ها ثابت است و یارانه ها هم رقم ناچیزی است که تنها بخش کوچکی از هزینه های زندگی را تامین می کند.»

یکی از مغازه داران سطح پایتخت ایران به شرق پارسی می گوید: «از ابتدای سال ۹۳ خورشیدی قیمت کلیه کالاهای مورد نیاز مردم ۱۰ تا ۱۲ درصد گرانترشده است. قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری دارد. بسیاری ازمردم دیگر توان خرید مواد خوراکی مورد نیاز را ندارند. اما گرانی کالاها به مغازه داران ارتباطی ندارد خود فروشندگان کالاها را با قیمت بالا خریداری می کنند و مجبورند گرانتر هم به خریداران عرضه کنند.»

گویی سرعت افزایش قیمت اقلام مورد نیازمردم بدون ترمز در حرکت است و در نهایت قربانیان این امر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه ایران خواهند بود و آنگونه که از شواهد برمی آید قشرهای متوسط و پردرآمد نیز از این جریان درامان نخواهند بود و اگر سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده بی تفاوت به وضعیت کنونی قیمتها باشد سراشیبی قیمتها بدون سرازیری همچنان به مسیر خود ادامه خواهد داد.

در پایان باید اذعان داشت متاسفانه مدیران و مسوولان سازمان مذکورحاضر به پاسخگویی به دلایل افزایش قیمتها و اقدامات پیش روی این سازمان جهت تعدیل قیمتها در بازار به شرق پارسی نبوده اند.