سربازان مصری در گذرگاه مرزی با لیبی - عکس از الشرق الاوسط

سربازان مصری در گذرگاه مرزی با لیبی – عکس از الشرق الاوسط

پرچم سیاه رنگ داعش بر بالای ساختمان های دولتی شهر «درنه» دیده می شوند و بر روی خودروهای پلیس این شهر هم آرم داعش دیده می شود. استادیوم فوتبال محلی هم به مکان اعدام های عمومی تبدیل شده است. شهر درنه شهری است در ساحل مدیترانه و در کشور لیبی واقع شده است.

جنگویان وابسته به داعش اینک راه خود را از سوریه و عراق به لیبی باز کردند و کنترل شهر درنه را به دست گرفتند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به سی ان ان گفت، تعداد جنگجویان داعش در شهر درنه به حدود ۸۰۰ نفر می رسد. آنها ۶ اردوگاه را در اطراف و کوه های این شهر مدیریت می کنند. در این اردوگاه ها افرادی از سایر کشورهای شمال آفریقا، آموزش داده می شوند.

جنگجویان از ناآرامی و بی ثباتی سیاسی در لیبی سو استفاده کردند و کنترل امور را به دست گرفتند. همین بی ثباتی سیاسی دلیل آن است که آمار ۸۰۰ نفری داعش در این شهر بالا و خطرناک به نظر بیاید.

شهر درنه با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر فاصله چندانی با مرز مصر ندارد و تنها ۳۶۰ کیلومتر با ساحل جنوبی اتحادیه اروپا فاصله دارد.

جنگجویان داعش از شورای جوانان اسلام در درنه حمایت می کند. این شورا از چندی پیش حمایت خود از داعش را اعلام کرده بود. ماه گذشته ویدیویی از این گروه در اینترنت منتشر شده بود که اعضای این گروه شعارهایی در حمایت داعش سر می دادند.

گروه داعش هم اکنون مناطق زیادی از عراق و سوریه را در تصرف خود دارد. همزمان مناطقی در صحرای سینا، لیبی و مراکش، با تصرف مناطقی، با داعش اعلام بیعت کردند و هم اکنون بخشی از سرزمین تحت کنترل و اداره داعش به شمار می آید.

روزنامه الشرق الاوسط در نخستین بخش از یک سلسله گزارش درباره درگیری های کنونی بین نیروهای وفادار به ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر و شبه نظامیان تندرو نوشته که مرز بین لیبی و مصر به شدت نفوذپذیر و خطرناک شده است.

به نوشته این روزنامه، گذرگاه مرزی نزدیک روستای سلوم مصر در ساحل مدیترانه، در ۱۴۵ کیلومتری شهر تبروک لیبی، جایی که پارلمان به رسمیت شناخته شده این کشور قرار دارد، به شدت خلوت است به طوری که تنها حدود ۷۰ مصری یا لیبیایی در طول روز از آن گذر می کنند و این در حالی است که این گذرگاه پیش از این محل عبور هزاران نفر بود.

مصر و لیبی هر دو از بیم جنگجویان تندرو در داخل و خارج این کشور تدابیر شدیدتری را در گذرگاه های مرزی اعمال کرده اند.

یک افسر پلیس مصری سرگرم کار در این گذرگاه به الشرق الاوسط گفت که تنها کسانی که وی اجازه دارد بگذارد به لیبی بروند آنهایی هستند که در استان مطروح در شمال غربی مصر به دنیا آمده اند و یا کسانی که همسرشان در لیبی به سر می برد و یا مدارک مستندی دارند مبنی بر اینکه اعضای خانواده اشان در آن کشور به سر می برند.

در همین حال، به روزنامه نگارانی که تلاش داشته اند از مرز عبور کنند هشدار داده شده از آنچه به عنوان گذرگاه های مرزی یا ایست های بازرسی «شبح» توصیف شده پرهیز کنند، گذرگاه هایی که توسط گروه های افراطی مانند انصارالشریعه یا دیگر گروه های جهادی مستقر در آن کشور اداره می شود. از این روزنامه نگاران همچنین خواسته می شود با هیچ کس درباره هیچ موضوع سیاسی یا مذهبی صحبت نکنند.