گروه های مختلف روز شنبه با شعارهای موافق و مخالف در فرودگاه مهرآباد از حسن روحانی استقبال کردند

گروه های مختلف روز شنبه با شعارهای موافق و مخالف در فرودگاه مهرآباد از حسن روحانی استقبال کردند

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه از نیویورک به تهران بازگشت و به سفری پایان داد که شاید بتوان آنرا یکی از پر خبرترین سفرهای مقامات بلندپایه ایران در سال های اخیر نامید، سفری که بی شک جنجال ها و پیامدهای آن تا مدت ها بر ساختار روابط سیاسی ایران و غرب در همه زمینه ها از جمله موضوع هسته ای سایه خواهد انداخت.

اگر چه حسن روحانی در جریان این سفر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و از جمله به تحولات مثبت در رویکرد کشورش و همچنین غرب به پرونده هسته ای ایران پرداخت، اما گفتگوی تلفنی او با همتای آمریکایی اش و نیز دیدار کوتاه وزرای خارجه ایران و امریکا بیشتر توجه رسانه های جهان را به خود جلب کرد.

توجه و واکنش رسانه ها البته همانطور که بسیاری کارشناسان و سیاسیون از جمله مقامات دولت روحانی پیش بینی کرده بودند، به صورت یکنواخت و همگانی مثبت نبوده و نخواهد بود و این مسئله ای است که روز شنبه در هنگام ورود روحانی به فرودگاه مهرآباد خود را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهور ایران پس از بازگشت به کشور در فرودگاه مهرآباد گفت که عمده محتوای مکالمه تلفنی او با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

حسن روحانی در مورد عدم ملاقات با آقای اوباما گفت طرف ایرانی، زمان کافی برای هماهنگی و فراهم کردن مقدمات این دیدار را نداشت و «برای دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا مقدمات زیادی لازم است.»

تردیدی نیست بخش مهمی از این مقدمات ایجاد فضای مناسب پذیرش تحولات آتی در صحنه های گوناگون سیاست داخلی است. اگر چه گفتگوی تاریخی اوباما و روحانی نقطه عطفی در مناسبات دو کشور محسوب می شود اما چنین اقدامی اگر با پشتیبانی و هماهنگی دیگر مقامات و نهادهای مهم سیاسی داخل ایران همراه نباشد، نه تنها نتیجه مثبتی نخواهد داشت بلکه ممکن است به از دست رفتن این فرصت دیپلماتیک بیانجامد.

به گفته خبرگزاریها، فرودگاه مهرآباد روز شنبه به صحنه شعارها و واکنش ها مردم موافق و مخالف روحانی تبدیل شده بود به طوری که گروه هایی از مردم شعارهایی در موافقت و مخالفت با آقای روحانی و سفر او به آمریکا و مکالمه تلفنی‌اش با باراک اوباما سر دادند.

همچنین گزارش شده در هنگام بازگشت روحانی، یکی از افراد مخالف رابطه با آمریکا در فرودگاه مهرآباد، به سمت خودروی وی کفش پرتاب کرده اما این لنگه کفش به کسی برخورد نکرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که نزدیک به ۱۰۰ نفر از مخالفان مواضع و مذاکرات روحانی از بسیج دانشجویی در فرودگاه تجمع کرده بودند.

بنابر این گزارش گروهی نیز که به استقبال آقای روحانی رفته بودند، گوسفند قربانی کرده و شعارهایی در همراهی با هیات ایرانی سر می دادند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نوشته که استقبال کنندگان با پلاکاردهایی به رنگ بنفش مبنی بر موفقیت آمیز بودن سفر رئیس جمهور در دست داشتند و شعار “روحانی متشکریم”، “درود بر روحانی” و آری برای تو، نه برای جنگ” سر می دادند.

در هر حال، دولت روحانی اکنون گام نخست را درمسیر تحولی قابل توجه در روابط ایران با غرب در زمینه های مختلف را برداشته است، مسیری پرمخاطره که هر گام آن باید با تدبیر صورت گیرد.