موشک میان برد "شاهین - یک آ"

موشک میان برد “شاهین – یک آ”

ارتش پاکستان ضمن انتشار بیانیه ای، تایید کرد آزمایش موشک بالستیک “هاتف ۳ غزنوی” که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نیز دارد، رو زسه شنبه انجام شد و موفقیت‌آمیز بود.

در بیانیه ارتش پاکستان محل این آزمایش ذکر نشده اما تاکید شده که “هاتف ۳ غزنوی” قادر هدف را در فاصله ۲۹۰ کیلومتری منهدم کند. این موشک قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و مسلح شدن به هر نوع سلاح را دارد.

فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان ژنرال راشد محمود که ناظر آزمایش موفق این موشک بود، به مهندسان و دانشمندانی که در ساخت این موشک دخیل بودند تبریک گفت.

پس از این آزمایش، «ممنون حسین» رئیس جمهور و «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در پیام‌های جداگانه‌ای این موفقیت را به ارتش و ملت خود تبریک گفتند.

این در حالی است که «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان نیز با ابراز خرسندی از این آزمایش اعلام کرد که از این موشک‌ در مانور با سایر کشور‌ها به ویژه روسیه استفاده خواهد شد.

پاکستان از سال ۱۹۹۸ کشوری هسته ای شد و از آن سال تا کنون به کرات موشک های بومی و ساخت این کشور را تست می کند. از آن جایی که از زمان استقلال پاکستان از هندوستان، دو کشور شاهد درگیری هایی بودند، جامعه بین المللی ناظر فعالیت های موشکی و هسته ای پاکستان است.

پاکستان در سال ۲۰۱۲ یک فروند موشک میان برد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده بود. در آوریل سال ۲۰۱۲ ارتش پاکستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود که یک فروند موشک میان برد به نام “شاهین – یک آ” را که نمونه بهینه سازی شده موشک های از نوع شاهین است با موفقیت پرتاب کرده بود.
براساس این گزارش، موشک جدید که قابلیت حمل کلاهک معمولی و هسته ای را دارد، از داخل خاک پاکستان به هدفی در داخل اقیانوس هند شلیک شد و به هدف اصابت کرد.

منابع نظامی پاکستان گفته بودند که شاهین – یک آ در مقایسه با موشک های قبلی از نوع شاهین از برد بیشتری برخوردار است و به گفته کارشناسان، هدف هایی تا فاصله هفتصد و پنجاه کیلومتری در برد آن قرار دارد.

زرادخانه موشکی پاکستان دارای موشک های برد کوتاه، میان برد و برد بلند است که بعضی از آنها قادر به حمل کلاهک هسته ای است.