داود اوغلو به «الشرق الأوسط»: کودتاها بخشی از گذشته هستند * لغو مجوز ۲۱ هزار معلم و بستن هزار مؤسسه آموزشی

طرفداران تیم بسیکتاس ترکیه در اعتراض به کودتای نافرجام در حال حمل پرچم بزرگ ترکیه در میدان تقسیم دراستانبول – عکس از خبرگزاری فرانسه

طرفداران تیم بسیکتاس ترکیه در اعتراض به کودتای نافرجام در حال حمل پرچم بزرگ ترکیه در میدان تقسیم دراستانبول – عکس از خبرگزاری فرانسه

کاملاً روشن شده است که اولین هدف  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از روند پاکسازی که پس از کودتا آن را آغاز کرد، بخش آموزش و پرورش است، تا به موجب اختیاراتش اولین فرمانی باشد که پس از وضعیت فوق العاده امضا می کند. لغو مجوز بیش از ۲۱ هزار معلم، بستن ۱۰۴۳ مدرسه خصوصی، بستن ۱۲۲۹ انجمن و مؤسسه خیریه، ۱۹ اتحادیه کارگری، ۱۵ دانشگاه، و ۳۵ مؤسسه پزشکی که اکثر این مؤسسات آموزشی وابسته به فتح الله گولن واعظ ترک هستند که مقامات ترکیه او را به برنامه ریزی برای کودتای نافرجام ۱۵ جولای کنونی متهم می کنند.

رئیس جمهور ترکیه بر ضرروت پاکسازی تمامی نهادهای کشور از عناصر سازمان «فتح الله گولن» (نهاد موازی)، برای جلوگیری از پرداخت هزینه های سنگین در مرحله بعدی تأکید کرد.

اردوغان گفت: «این سازمان طی ۴۰ سال در درون نهادهای نظامی و امنیتی و وزارت خانه ها نفوذ کرد، و مانند یک توده بدخیم سرطانی حتی داخل بخش خصوصی نفوذ کرد». وی اشاره کرد: «گام هایی که طی مدت وضعیت فوق العاده اتخاذ خواهد شد، برای حل این مشکل کافی خواهد بود».

با ادامه انتقادهای غرب از ترکیه در خصوص روند بازداشت، برکناری و اخراج از کار، به ویژه در بخش آموزش، احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق در اظهاراتی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد: «ترکیه به دفاع از دموکراسی ادامه خواهد داد». وی اشاره کرد: «کودتاهای نظامی در ترکیه به بخشی از گذشته تبدیل شده اند، و ملت ترکیه در تمامی خیابان ها و میادین بر آن شرط بندی می کنند».

در همین راستا، نورالدین جانیکلی معاون نخست وزیر ترکیه از متحدان ترکیه به علت محکومیت ضعیف کودتاگران انتقاد کرد و گفت: «سازمان تروریستی گولن برای چهل سال در تمامی بخش های کشور، از وزارت خانه ها و نهادها گرفته تا بخش خصوصی، نفوذ می کرد. این روند تها به قوه قضائیه، دادگاه ها، پلیس و ارتش محدود نمی شود بلکه بخش آموزش و پرورش را نیز شامل می شود. به طوری که می توانیم بگوییم آن ها موفق شدند در بخش آموزش بهتر از بخش های دیگر نفوذ کنند.. و آن چه تا کنون آشکار شده است چیزی جز قله یک کوه یخی نیست».