پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس٬ رهبر کاتولیک‌های جهان که حضوری پررنگ هم در دنیای مجازی دارد٬ اینترنت را “هدیه‌ای از سوی خدا” دانست و گفت این هدیه الهی می‌تواند به رفع اختلاف‌ها و نزدیک‌تر شدن انسان‌ها کمک کند.

به گزارش دویچه وله فارسی، رهبر جدید مسیحیان جهان در مقایسه با رهبران پیشین کلیسا در بسیاری زمینه‌ها دیدگاه‌های منحصر‌به‌فردی دارد که از زمان روی کار آمدنش دنیا را شگفت‌زده کرده٬ تا جایی که برخی او را “هیپی‌ترین رهبر مذهبی جهان” خوانده‌اند.

پاپ فرانسیس روز پنج‌شنبه (۳ بهمن٬ ۲۳ ژانویه) در بیانیه‌ای که در ستایش ارتباطات دیجیتال منتشر کرده٬ اینترنت را “هدیه خداوند برای ارتباط و گفت‌وگو میان انسان‌ها” خواند و گفت این پلت‌فرم با فراهم کردن امکان مباحثه و گفت‌وگو٬ زمینه رفع اختلافات میان گروه‌های مختلف و رشد درک و احترام متقابل را فراهم کرده است.

بیانیه پاپ به مناسبت “روز جهانی ارتباطات” کلیسای کاتولیک منتشر شده است. پاپ فرانسیس در این بیانیه ظهور و گسترش اینترنت را “گشایشی بزرگ برای بشریت٬ و نه فقط برای دنیای تکنولوژی” اعلام کرده و گفته به اعتقاد او ارتباطات دیجیتال در عصر امروز “باید مانند مرهمی بر دردهای انسانی باشد٬ یا همچون شرابی ناب که به قلب انسان آرامش می‌دهد.”

او همچنین با اشاره به گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی در جهان٬ گفت: «قدرت این پلت‌فرم‌های آنلاین در فراهم کردن فضای گفت‌وگوهای سیاسی٬ اقتصادی و مذهبی میان گروه‌های متنوعی از انسان‌ها است.» او افزود این گفت‌وگوها می‌تواند به اتحاد بیشتر در “خانواده انسانی” بیانجامد.

ترغیب به استفاده از اینترنت برای مقابله با دگماتیسم مذهبی

رهبر کلیسای کاتولیک در بیانیه خود همچنین گفت که انسان‌ها می‌توانند از دنیای وب برای یافتن افراد هم‌فکر خود استفاده کنند تا باورهایشان استوارتر شود٬ اما با این حال از کاتولیک‌های جهان خواست که کاری برعکس این را انجام دهند و با مخالفان خود ارتباط برقرار کنند.

پاپ معتقد است استفاده کردن از ظرفیت‌های آنلاین برای برقراری ارتباط میان “دین‌باوران” به این معنی است که “تایید کنیم دیگران هم چیزهای ارزشمندی برای گفتن دارند؛ نه به این معنی که عقاید خود را سرزنش کنیم٬ بلکه تصدیق کنیم که عقاید ما تنها دیدگاه‌های معتبر موجود در جهان نیستند.” سخنانی که احتمالا اعتراض کاتولیک‌های محافظه‌کار را برخواهد انگیخت.

پاپ فرانسیس می‌گوید بهره‌گیری از اینترنت برای آشنایی با دیدگاه‌های دیگر و مواجهه و گفت‌وگو با آنها از دگماتیسم و قطعیت‌گرایی مذهبی خواهد کاست٬ و کاتولیک‌ها از این طریق می‌توانند به ساختن “جهانی به‌هم‌پیوسته‌تر و نزدیک‌تر” کمک کنند.

البته پاپ به سویه‌های تاریک اینترنت هم اشاره کرد: «اینترنت می‌تواند منجر به انزوای انسان‌ها از نزدیکان و همسایگان‌شان شود» اما با این حال هشدار داد «کسانی که به هر دلیلی از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند٬ در معرض خطر عقب ماندن از دیگران قرار دارند.»