هجوم به مجله «شارلی ابدو» ۱۰ دقیقه به طول کشید و ۱۲ کشته بر جای گذاشت * نیروهای امنیتی در جستجوی دو برادر از پایتخت و نفر سوم در منطقه رایمس

دو نفر از مهاجمان در حال فرار از مقر مجله «شارلی ابدو» در پاریس در تصویری ویدیویی که روز گذشته گرفته شد (رویترز)

دو نفر از مهاجمان در حال فرار از مقر مجله «شارلی ابدو» در پاریس در تصویری ویدیویی که روز گذشته گرفته شد (رویترز)

 

محکومیت عربی و اسلامی به حمله … و دعوت هایی برای عدم اشتباه گرفتن بین مهاجمان و مسلمانان فرانسه* یکی از افراد پلیس به قتل رسیده مسلمان بود

صبح روز گذشته، با آغاز جلسه هفتگی تحریریه مجله طنز فرانسوی «شارلی ابدو»،  چند مسلح ناشناس، برای یافتن سر دبیر مجله به نام شارپ، به مقر مجله در پاریس هجوم بردند و او را به همراه ۱۱ نفر دیگر از جمله ۸ روزنامه نگار و چند پلیس، به قتل رساندند. این حمله، بدترین حمله از نوع خود است که در دهه های گذشته توسط تندروها داخل فرانسه به وقوع می پیوندد. منابع امنیتی روز گذشته اعلام کردند، در پی این حادثه، نیروهای پلیس در جستجوی دو برادر در پاریس و نفر سوم در منطقه رایس هستند.

در تصاویر ویدیویی منتشر شده، صدای مردانی که تکبیر می گویند به همراه صدای شلیک تیر مسلسل های کلاشینکف در حمله ای که ۱۰ دقیقه به طول انجامید شنیده می شود. و پس از آن، دو مهاجم دیده می شوند که به آرامش مکان را ترک می کنند و به سمت خودرویی که با یک راننده در انتظار آن ها بود می روند. یکی از مسؤلان اتحادیه پلیس فرانسه می گوید که «مهاجمان همچنان آزادند»، و این باعث می شود با وجود گسترش اقدامات امنیتی از سوی دولت فرانسه، نگرانی هایی از احتمال وقوع حوادث دیگری در این کشور وجود داشته باشد.

روزنامه «لوموند» گزارش داد که یکی از دو پلیس کشته شده، به نام احمد مرابط، ۴۲ ساله و مسلمان است.

مجله «شارلی ابدو» به علت انتقادهای طنز آمیز از رهبران سیاسی و مذهبی، به جنجال آفرینی مشهور است. و پیش از این در چند سال گذشته، کاریکاتورهایی بر ضد اسلام منتشر کرده بود. و چند ساعت پیش از وقوع این حادثه، در آخرین توییت در صفحه خود در توییتر، ابوبکر بغدادی، رهبر سازمان تروریستی «داعش» را مورد تمسخر قرار داد.

بلافاصله پس از وقوع حادثه، کشور های عربی، اسلامی و جهان این هجوم را محکوم کردند. فرانسوا اولاند این هجوم را «یک حمله تروریستی بدون شک» نامید. شورای امنیت سازمان ملل این حمله را محکوم کرد، در همین حال الأزهر آن را «اقدامی جنایی» خواند.

اتحادیه عرب نیز این حمله را محکوم کرد. هر یک از کشورهای عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن و عراق به نوبه خود این حمله را محکوم کردند. اما باراک اوباما، رئیس جمهور فرانسه گفت: «با ما مقامات فرانسوی در تماس هستیم و به اداره خود دستور ارائه هر گونه کمک مورد نیاز برای دستگیری تروریستها و تحویل دادن آن ها به عدالت را دادم».

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه، بر لزوم «اشتباه نگرفتن» بین عاملان این جنایت با مسلمانان فرانسه تأکید کرد.