گفت «هدیه ای است به داعش»… دمشق در انتظار «اقدامات»

جان کری وزیر خارجه آمریکا (نفر دوم از چپ) در حال دوچرخه سواری در یکی از خیابان های شهر لوزان سویس (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

جان کری وزیر خارجه آمریکا (نفر دوم از چپ) در حال دوچرخه سواری در یکی از خیابان های شهر لوزان سویس (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

روز گذشته واشنگتن با سیلی ازانتقادات مواجه شد که پس از اظهارات جنجال بر انگیز جان کری وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت. وی در اظهارات خود به گشودگی آمریکا بر بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ضرورت گفتگو با وی برای انتقال سیاسی و پایان دادن به جنگ اشاره کرده بود.

فرانسه در صدر کشورهای انتقاد کننده بود و لوران فابیون وزیر خارجه این کشور، با لهجه تندی به همتای آمریکایی خود گفت: «هر راه حلی که باعث ابقای اسد در قدرت باشد به عنوان هدیه ای بزرگ و رسوا کننده به تروریست های سازمان داعش است».

مانویل فالس نخست وزیر فرانسه از اظهارات کری ابراز تأسف کرد و گفت: «تا زمانی که بشار اسد باقی بماند هیچ راه حلی برای سوریه وجود ندارد … و کری این را کاملاً خوب می داند».

از سوی دیگر بریتانیا تأکید کرد که اسد در آینده سوریه جایی ندارد، در همین حال، مولود چاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ، این پرسش را مطرح کرد که تا کنون کدامین نتیجه از گفتگوها با رژیم محقق شده است.

معارضان سوری هم به نوبه خود از این اظهارات آمریکایی ابراز نارضایتی کردند. ائتلاف ملی معارضان سوری بر ضرورت کناره گیری اسد تأکید کرد و اظهارات کری را تأکید آمریکا بر حمایت از گفتگوهایی که در کنفرانس ژنو آغاز شده بود دانست.

در مقابل، اسد از اظهارات کری استقبال کرد و گفت که او منتظر «اقدامات» از اداره آمریکا در خصوص گفتگو برای راه حل سیاسی است.