اطلاعات جدید از ماجرای ترور بلعید و براهمی؛ سیاستمداران مخالف دولت

تونس: المنجی السعیدانی

هاله عمران، رئیس کمسیون تحقیق پارلمانی تونس دربارهٔ پیوستن جوانان تونسی به «کانون‌های تنش» اعلام کرد؛ کمسیون در حال برقراری ارتباط با وزارت امور خارجه رژیم سوریه است تا بتواند پرونده تروریست‌های تونسی که در زندان‌های سوریه بازداشت شده‌اند را پیگیری کند.
به گزارش الشرق الاوسط، وی گفت: «کمسیون تلاش دارد برنامه‌ای برای بازدید از تروریست‌های تونسی دربند که در ارسال جوانان به کانون‌های تنش نقش داشتند را برنامه‌ریزی کند.
همچنین انتظار می‌رود این کمیته از وزیر دادگستری تونس درخواست کند تا پرونده‌های تحقیق قضایی و امنیتی که توسط سازمان‌های مبارزه با تروریسم انجام شده را در اختیار آن قرار بگذارد. تقریباً بیش از ۸۰۰ تروریست تونسی از میدان‌های جنگ به ویژه از جبهه‌های درگیری در سوریه به کشورشان بازگشتند.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که اطلاعات جدیدی در مورد ترور شکری بلعید از رهبران چپ‌گرا و محمد براهمی نماینده مجلس در سال ۲۰۱۳ فاش شده‌ که حاکی از دست داشتن یک سازمان امنیتی مخفیانه که گفته می‌شود وابسته «جنبش نهضت» (از بزرگترین احزاب اسلام‌گرا در تونس) است.
همچنین این سازمان مخفیانه اقدام به ترغیب جوانان تونسی برای سفر به کانون‌های تنش و جنگی و تأمین مالی آنها می‌کند و آنان را به سوریه و لیبی و عراق ارسال می‌کند.
پارلمان تونس در ماه ژانویه ۲۰۱۷ یک کمیسیون تحقیق دربارهٔ بررسی گروه‌هایی که اقدام به جذب افراد مسلح و تروریست می‌کند، تشکیل داد.
این کمسیون سعی می‌کند اطلاعات و گزارش‌های خود دربارهٔ این پرونده حساس را فاش نکند چراکه احزاب این کشور همچنان همدیگر را متهم در ایجاد این گروه‌ها می‌کنند.
گفته می‌شود اکثر تروریست‌های تونسی اعزام شده به میادین جنگی و کانون‌های تنش در زمان به قدرت رسیدن «جنبش نهضت» در طی سال‌های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۴ اتفاق افتاده بود.
این جنبش در طی این دو سال صحنه سیاسی این کشور را در دست داشت.