تانک های ارتش ترکیه در استان شانلی اورفه در مرز با سوریه مستقر شده اند – عکس از رویترز

تانک های ارتش ترکیه در استان شانلی اورفه در مرز با سوریه مستقر شده اند – عکس از رویترز

بیروت، الشرق الاوسط – اگر لایحه اعزام نیروهای زمینی ترکیه به سوریه روز سه شنبه به تصویب پارلمان ترکیه برسد، این کشور ممکن است در مبارزه بین المللی علیه گروه داعش حضور پیدا کند.

در این لایحه، که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه آنرا روز پنج شنبه گذشته به پارلمان ارائه کرد، درخواست شده است که نیروهای زمینی ترکیه برای حفاظت از «امنیت ملی ترکیه» وارد خاک سوریه شوند، و نیز منطقه حائل در داخل خاک سوریه با حمایت منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود.

هدف از این تدابیر همچنین ممانعت از ورود پناهجویان سوری به ترکیه است، جایی که تخمین زده می شود حدود ۵/۱ میلیون آواره سوری اکنون پناهنده شده اند، از جمله ۱۶۰ هزار کرد که از عین العرب یا همان کوبانی گریخته اند.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت که توسل به نیروهای زمینی و ایجاد منطقه حائل، شرایط ترکیه برای مشارکت رسمی در ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه داعش بوده است.

منابع دیگر گفته اند که هم اکنون طرح های برای برقراری منطقه حائل در دست است. این منابع برنامه ریزی ترکیه برای «تهاجم زمینی» به هر شکلی را رد کردند و گفتند که منظور از ورود نیروهای زمینی جلوگیری از انتقال سلاح و جنگجویان حزب کارگران کردستان بین سوریه و ترکیه است.

این منابع همچنین تکذیب کردند که آنکارا به هر گونه همکاری با «تروریست هایی مانند اینها [داعش] و یا رژیم سوریه» بپردازد، و ادعاها را مبنی بر اینکه آنکارا انتقال جنگجویان و اسلحه از مرز این کشور به داخل سوریه را نادیده گرفته، و اینکه آنکارا قبل و طی عملیات ۲۰ سپتامبر برای آزادی ۴۹ دیپلمات ترکیه، با گروه داعش در تماس بوده است، رد کردند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه هفته گذشته پس از حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که کشورش در مبارزه با داعش باید نقش ایفا کند و افزود که بعید است حملات هوایی بتواند بدون حضور نیروهای زمینی ضربه قابل توجهی به آنها بزند.

اردوغان در گفتگو با روزنامه حریت گفت: «نمی توان چنین سازمان تروریستی را فقط با حملات هوایی نابود کرد. نیروهای زمینی مکمل هستند… شما باید به کل قضیه بنگرید.» وی افزود: «البته من یک سرباز نیستم اما [عملیات] هوایی حالت لجستیک دارد. اگر نیروهای زمینی حضور نداشته باشند، کار دائمی نخواهد بود.»

در این میان ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده است که سه گلوله خمپاره شلیک شده از سوریه در جریان درگیری بین کردها و نیروهای داعش در خاک ترکیه منفجر شده و بر اثر آن سه نفر زخمی شده اند. در پی آن، روستاهای اطراف منطقه تخلیه شده و ۳۵ تانک ترکیه به سرعت در مرز با سوریه مستقر شده اند.