اردوغان: شما سوپاپ اطمینان منطقه هستید

اردوغان در حال بدرقه کردن ملک سلمان به هنگام ترک قصر ریاست جمهوری در آنکارا – عکس از بندر الجلعود

اردوغان در حال بدرقه کردن ملک سلمان به هنگام ترک قصر ریاست جمهوری در آنکارا – عکس از بندر الجلعود

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته در دومین روز سفر خود به ترکیه با رجب طیب اردوغان نشستی رسمی داشت و در آن به روابط دو جانبه میان دو کشور و پرونده های بین المللی پرداخت.

ملک سلمان در این جلسه که در قصر ریاست جمهوری در آنکارا برگزار شد گفت: «واقعیت امروز، ما را برای ایجاد یک محیط مساعد ملزم به همکاری با یکدیگر می کند که به مردم کشورهای منطقه اجازه خواهد داد در امنیت، ثبات و توسعه به آرمان های خود برسند». پادشاه عربستان سعودی توضیح داد: «مذاکرات با اردوغان منجر به تقویت روابط استراتژیک ما می شود که چشم انداز گسترده ای برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، نظامی و امنیتی باز می کند».

ملک سلمان تأکید کرد، جهان اسلام از طریق ائتلاف هایی که تضمین کننده هماهنگی و یکپارچه سازی هستند، شاهد کار دسته جمعی و استراتژیکی بود که از آن جمله ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با داعش است. وی همچنین تأکید کرد رهبران ائتلاف از طریق رزمایش «رعد شمال»، که بزرگ ترین رزمایش نظامی در منطقه به شمار می رود، پیامی به تمام کسانی دادند که تلاش می کنند ثبات و امنیت این کشورها را بر هم بزنند.

رئیس جمهور ترکیه در آغاز جلسه به پادشاه عربستان سعودی خوش آمد گفت. اردوغان همچنین مدال ریاست جمهوری که بالاترین نشان افتخار در ترکیه است را به ملک سلمان اهدا کرد.

اردوغان همچنین بر علاقمندی خود به همکاری با ملک سلمان به منظور ارتقاء روابط دو جانبه، تأکید کرد و سفر پادشاه عربستان سعودی به ترکیه را حامل پیام مهمی دانست که نشان دهنده روابط قوی میان دو کشور و دو ملت برادر است. اردوغان از تلاش های پادشاه عربستان سعودی در تقویت روابط میان آنکارا قدردانی کرد و خطاب به ملک سلمان گفت: «شما به لطف اراده حکیمانه خود، سوپاپ اطمینانی برای ثبات، رفاه و امنیت در منطقه ما بودید که شاهد بحران های عمده است».