اردوغان طرح های خود را به ملک سلمان ارائه می دهد و از «ناتو» مشارکت بیشتری درخواست می کند

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی تأکید کرد که عربستان سعودی عملیات تروریستی در ترکیه را محکوم می کند. وی همچنین با اشاره ای ضمنی به حزب ممنوع کردستان ترکیه، تأکید کرد که ترکیه حق دارد بر ضد سازمان داعش و دیگر سازمان های تروریستی از خود دفاع کند.

پادشاه عربستان طی تماسی تلفنی از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: «عملیات تروریستی که در آنکارا به وقوع پیوست تأکید می کند که سازمان داعش و دیگر سازمان های تروریستی خطری را بر امنیت و صلح در منطقه و تمامی جهان تشکیل می دهد که باید آن را ریشه کن کرد».

ملک سلمان در این تماس از جزیئات عملیات نظامی که دولت ترکیه اخیراً بر ضد سازمان داعش آغاز کرده است و همچنین اصرار آنکارا بر مقابله و مبارزه با تروریسم با همه راه و روش ها، مطلع شد.

در همین راستا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر همبستگی با متحد خود، ترکیه، در حمله به سازمان داعش و فعالان کرد در سوریه تأکید کرد. جنز اشتولتنبرگ، دبیر کل نروژی ناتو، در پایان نشست سفرای ۲۸ کشور عضو گفت: «تمامی متحدان بر همبستگی و حمایت قاطع خود از ترکیه تأکید کردند».

اما اردوغان در اظهارات جداگانه ای اشاره کرد که ائتلاف باید به شکل وسیع تری در عملیات جنگی شرکت کند.

اردوغان همچنین با ادامه حملات خونین عناصر «حزب کردستانی» بر نیروهای امنیتی ترکیه، ادامه عملیات سازش با کردها را «غیر ممکن» دانست. وی افزود: «غیر ممکن است که عملیات صلح با کسانی که وحدت و برادری ملی را تهدید می کنند، ادامه یابد».