افتتاح اجلاس سران عربی – آمریکای لاتین و قدردانی از مواضع کشورهای آمریکای جنوبی در خصوص «قضایای عربی»

عکس دسته جمعی از سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس عربی –  آمریکای لاتین در  ریاض – عکس از بشیر صالح

عکس دسته جمعی از سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس عربی – آمریکای لاتین در ریاض – عکس از بشیر صالح

السیسی خواستار  بهبود روابط دو منطقه در سطوح بالاتر می شود * معاون رئیس جمهور اروگوئه: روابط ما با کشورهای عربی در «اولویت» است * بان کی مون: طرح آینده سازمان ملل برای مقابله با سازمان های خشونت طلب

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی طی افتتاح چهارمین اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی در ریاض بر وجود فرصت های امیدوار کننده برای توسعه روابط اقتصادی بین دو منطقه تأکید کرد. وی خواستار تأسیس تشکیل شورای کسب و کار، و بازنگری امضای موافقتنامه های تجارت آزاد، و اجتناب از مالیات مضاعف، و تشویق و حمایت  از سرمایه گذاری بین دو منطقه شد.

پادشاه عربستان همچنین از موضع گیری مثبت کشورهای آمریکای جنوبی در تأیید قضایای عربی، به ویژه قضیه فلسطین قدردانی کرد و گفت: «ما به دنبال هماهنگی مواضع خود در قبال قضایای مطرح در عرصه بین المللی و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و نشر فرهنگ صلح و گفت و گو هستیم».

رئیس جمهور مصر نیز به نوبه خود در سخنرانی اجلاس، بر ضرورت بهبود روابط بین دو طرف در سطوح بالاتر برای تحقق رفاه تأکید کرد.

اما رائول سندیک معاون رئیس جمهور پاراگوئه گفت: «کشورهای آمریکای جنوبی، روابط با کشورهای عربی را در اولویت قرار دادند». وی برای رسیدن به «اهداف مشترک میان دو طرف» ابراز تمایل کرد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود در اجلاس بر پایبندی کشورهای عربی و کشورهای آمریکای جنوبی به دستور کار توسعه پایدار تا بعد از سال ۲۰۱۵ تأکید کرد. وی همچنین بر موفقیت های به دست آمده در توانمند سازی زنان و مبارزه با خشونت و ترویج حقوق اساسی تأکید کرد. کی مون اعلام کرد که یک طرح جامع برای از بین بردن سازمان های خشونت طلب و افراط گرا مانند «داعش» را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد. وی اشاره کرد که جامعه بین الملل برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تلاش می کند.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب گفت: «اجلاس کنونی مسیر همکاری عربی را تکمیل می کند و کار سخت و پر بار برای رسیدن به آرمان های دو مجموعه را تقویت می کند». وی به حجم تبادل تجاری از آغاز اجلاس بین دو منطقه در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که شاهد تحول ملموسی در بیش از یک زمینه بود. العربی بر همبستگی کامل با کشورهای آمریکای جنوبی در مسائل متعدد و تلاش آن ها برای ساخت جوامع مرفه تأکید کرد.

«اعلامیه ریاض» ، ارتقای مذاکرات دو جانبه در مورد توافق برای تشویق تجارت و سرمایه گذاری مطابق با سیاست های توسعه ملی و دستور العمل های منطقه ای را خواستار شد. در این اعلامیه بر اهمیت روابط و همکاری بین کشورهای عربی و ایران ، مبتنی بر اصل حسن همجواری و خودداری از استفاده از زور یا تهدید به آن تأکید کرد، و دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی را محکوم کرد و آن ها را تخلف در قوانین بین المللی دانست.

اما در خصوص بحران سوریه، این «اعلامیه» بر ضرورت رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه تأکید کرد. این اعلامیه همچنین بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل به عنوان راه حل بحران یمن تأکید کرد، و از گسترش عملیات گروه های تروریستی در لیبی ابراز نگرانی کرد.