پادشاه عربستان: جنایت وحشتناکی که مخالف با تعالیم دین مهربانی ما و اسلام راستین و اصول بشر دوستانه است را محکوم می کنیم

پدر معاذ الکساسبه خلبان اردنی با همراهی خانواده و نیروهای مسلح هنگام حضور مجلس عزا در شهر الکرک (أ.ف.ب)

پدر معاذ الکساسبه خلبان اردنی با همراهی خانواده و نیروهای مسلح هنگام حضور مجلس عزا در شهر الکرک (أ.ف.ب)

در پی زنده زنده سوزانده شدن «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی که در اسارت داعش به سر می برد، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، وعده داد که «پاسخ سنگینی» به این سازمان تروریستی خواهد داد.

ملک عبدالله دوم، بلافاصله پس از بازگشت از واشنگتن در جلسه ای با فرماندهان کل نیروهای مسلح اردن، گفت: «خون خلبان شهید قهرمان معاذ الکساسبه هدر نخواهد رفت». وی تأکید کرد: «ما در این جنگ برای حمایت از عقاید، ارزشها و اصول بشر دوستانه خود مبارزه می کنیم و مبارزه ما برای آن بی امان خواهد بود، این دسته جنایتکاران بدانند که در دل مقرشان آنها را مورد هدف قرار خواهیم داد.

به هنگام بازگشت پادشاه اردن به امان، تعداد زیادی از شهروندان در دو طرف جاده فرودگاه بین المللی الملکه العلیا، برای استقبال از وی و درخواست انتقام برای خلبان تجمع کرده بودند. نیروهای اردنی همچنین تصمیم گرفتند نقش خود را در حملات هوایی که جنگنده های ائتلاف بین المللی بر ضد تروریسم انجام می دهند، را بیشتر کنند. در همین راستا در سحرگاه روز گذشته حکم اعدام متهم عراقی ساجده الریشاوی، که سازمان داعش خواستار آزادی او در مقابل آزادی دو گروگان ژاپنی شده بود، به اجرا گذاشته شد. همچنین حکم اعدام یک عراقی متهم به تروریسم دیگر به نام زیاد الکربولی به اجرا گذاشته شد.

در همین رابطه، واکنش های عربی و بین المللی محکوم کننده زنده سوزانده شدن الکساسبه ادامه یافت.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در پیام تسلیتی به پادشاه اردن با تأکید بر محکومیت این جنایت گفت: «این جنایت وحشیانه مخالف دین مهربانی و راستین اسلام و همه اصول بشر دوستانه است».

دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر نیز به نوبه خود خواستار قتل و به صلیب کشیده شدن و قطع دست و پای تروریستهای این سازمان شد. در بیانیه الأزهر آمده است که الطیب اقدام تروریستی ننگینی که سازمان تروریستی و شیطانی داعش انجام داد را محکوم کرد.