قوانین جدید امکان بازدید از اماکن تاریخی سعودی را فراهم می‌سازد
مکه مکرمه : طارق الثقفی
یک مقام مسئول سعودی گفت: انتظار می‌رود با افزایش حدود یک و نیم میلیون زائر نسبت به سال گذشته، تعداد زائران عمره در سال هجری جاری به ۸٫۵ میلیون نفر برسد.
 عبدالعزیز وزان، معاون وزارت حج و عمره در گفتگو با «الشرق الاوسط» با اعلام این خبر افزود: آمادگی برای استقبال از زائران عمره از یکم ذی الحجه آغاز می شود و تاکنون ۱۰ هزار ویزا صادر شده است.
وی افزود: وزارت حج و عمره درصدد تکمیل قوانین جدید برای گسترش خدمات ارائه شده به زائران است که از جمله این خدمات می‌توان به زیارت اماکن تاریخی و باستانی مکه مکرمه و مدینه منوره و بازدید از برخی شهرهای دیگر در پادشاهی سعودی اشاره کرد.
وی با اشاره به تعداد شرکت‌های مسافرتی عمره افزود: «افزایش تعداد شرکت‌ها، افزایش نوع و سطح خدمات را نیز در پی خواهد داشت.. وزارت حج ضوابط و قوانینی را برای شرکت‌های عمره وضع کرده که با توجه به این قوانین رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس سطح خدمات انجام خواهد شد و نه تعدا زائران».
وزان همچنین افزود: «زائران خارجی از طریق یک نماینده خارجی با یکی از شرکت‌های داخلی عمره ارتباط برقرار می‌کنند، اما در سال جاری و برای اولین بار می‌توانند با یک نماینده الکترونیک مرتبط شوند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب کنند که این امر بعدا می تواند زائران را از نماینده خارجی بی‌نیاز کند».
معاون وزارت حج و عمره سعودی همچنین از تلاش وزارت برای راه‌اندازی پایگاه‌های الکترونیکی که امکان انتخاب به زائران را می‌دهد، اشاره کرد.
وی ضمن تأکید بر اینکه شناخت نیازهای زائران یکی از اصول وزارت است، گفت: این مسئله هم‌اکنون در حال بررسی است و در وقت معین اعلام خواهد شد.
وزان همچنین از برگزاری کارگاه عملی با حضور کارشناسان بین المللی متخصص، برای انتقال مطالعات، ابتکارات و تجربیات اخیری که در این زمینه صورت گرفته، خبر داد.