تکنولوژی آموزشی جایگزین معلمین خصوصی در سعودی
ریاض: فتح الرحمن یوسف
 احمد العیسی وزیر آموزش پادشاهی عربی سعودی اعلام کرد که این وزارت تعدادی از معلمینی که سعی در تبدیل فعالیت‌های دانش آموزی به سکویی برای تبلیغ افکار اخوانی دارند را تحت محاصره خود قرار می‌دهد.
به گزارش الشرق الأوسط، وی در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته که در رابطه با توسعه برنامه‌های آموزشی در دفتر وزارت برگزار شد عنوان کرد که برنامه‌های آموزشی سعودی خالی از هرگونه معضلات عقیدتی است و این وزارت بر اصل قرار دادن شرع در برنامه‌های آموزشی اهمیت ویژه‌ای قائل است.
وی در خصوص برنامه‌های آموزشی گفت این برنامه‌ها شامل ارزش‌های اجتماعی جامعه سعودی بوده و موافق با سیاست‌های کشور و مبانی آن است.
العیسی با تاکید بر پیشرفت برنامه آموزشی کشور به خصوص از لحاظ محتوایی، گفت قرار است مضامین «چشم انداز ۲۰۳۰» که در رابطه با اقتصاد و آینده کشور است نیز در محتوای آموزشی بازتاب داده شود.
وی عنوان کرد که برنامه آموزشی بالغ بر ۵۷ هزار اصلاحیه خواهد داشت که اغلب آنها محتوایی است.
العیسی اشاره کرد که عملیات آموزشی فقط بر پایه کتاب استوار نیست و وزارت در صدد است که نسخه‌های چاپی کتاب درسی را تبدیل به نسخه‌های الکترونیک کند.
وی در این خصوص گفت که در نظر داشتیم تا سال ۲۰۲۰ چاپ کتاب را متوقف کنیم ولی این بستگی به اندازه نیاز دانش آموزان به کتاب دارد چرا که برخی توسعه مهارت‌های خواندن و نوشتن را در گرو وجود کتاب چاپی می‌دانند.
در این راستا، محمد الزغیبی رئیس شرکت توسعه آموزش، هدف این شرکت را هماهنگی با پروژه ۲۰۲۰ وزارت در خصوص کتاب درسی و برنامه آموزشی عنوان کرد.
وی افزود که در آینده قرار است بعد از برنامه کتاب درسی، مواد آموزشی جدید ارائه شود که با زندگی دانش آموز و محیطی که در آن زندگی می‌کند همخوانی داشته باشد.
وی در خصوص استفاده از تکنولوژی در برنامه‌های آموزشی صحبت کرد و گفت استفاده از آن بعد از ظهرها در خانه خواهد بود که از طریق آن دروس شرح داده می‌شود و دانش آموزان را از معلمین خصوصی بی نیاز می‌کند.
وی همچنین گفت قرار است که این تکنولوژی امسال با ۱۶۰ هزار صفحه از کتاب‌های درسی تلفیق شود که این کار یک سیستم تعاملی ارزشمند به وجود خواهد آورد و می‌توان برای استفاده از آن از طریق بارکد به درگاه‌های الکترونیکی آموزشی وصل شد.