به «الشرق الأوسط» گفت: با ترک ها زودتر از موعد معین حرکت کردند و در خیابان ۲۰۴ در منا در جهت مخالف راه رفتند

دو سرباز نیروهای امنیتی حج در حال بلند کردن یک حاجی با صندلی چرخ دار برای کمک به آن جهت رمی جمرات – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

دو سرباز نیروهای امنیتی حج در حال بلند کردن یک حاجی با صندلی چرخ دار برای کمک به آن جهت رمی جمرات – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

یک مسئول بنیاد طواف دادن زائران ایرانی در گفتگو با «الشرق الأوسط» فاش کرد که حدود ۳۰۰ زائر ایرانی برخلاف راهنماهای حج حرکت کردند، که این امر باعث ازدحام در خیابان ۲۰۴ منا شد، و منجر به مرگ ۷۱۷ زائر از ملیت های مختلف، و زخمی شدن ۸۶۳ تن دیگر شد.

این مسئول که «الشرق الاوسط» نام او را فاش نکرد گفت: «جزئیات تخلف هنگامی آغاز شد که صبح پنجشنبه گروهی ۳۰۰ نفری مستقیماً از مزدلفه برای رمی جمرات حرکت کردند، و طبق روال معمول برای قرار دادن وسایل خود به اردوگاه ویژه زائران نرفتند ، بدون این که منتظر زمان حرکت خود شوند، سپس در خیابان ۲۰۴  در جهت مخالف حرکت دیگران به راه افتادند.

وی افزود که این گروه شامل ۳۰۰ زائر ایرانی بود که بنا به تعلیماتی که باید تا زمان مشخصی در اردوگاه باشند، منتظر پایان ادای فریضه «رمی جمره عقبه» نشدند، و تصمیم گرفتند در عکس مسیر حرکت باز گردند که این امر با خروج هیئت های دیگر که در زمان مشخص برای رمی جمرات حرکت کرده بودند هم زمان شد و این امر منجر به برخورد مستقیم با بلوک های انسانی شد». وی توضیح داد: «مجموعه اندکی توقف کرد و به سمت دیگر حرکت نکرد، که این باعث شد فشار وارد شود و زائران از راهی که عرض آن بیش از ۲۰ متر نیست خارج شوند». این منبع همچنین توضیح داد که آن چه اتفاق افتاد در نتیجه ازدحام جمعیت نبود بلکه به علت بازگشت معکوس بود که منجر به نتایج منفی بزرگی شد».

«الشرق الأوسط» اطلاع یافت که دوربین های مراقبت در تونل های منتهی به جمرات وجود دارد که احتمالاً طی تحقیقات برای اطمینان یافتن از این که آیا زائران ایرانی در زمانی غیر از موعد خود خارج شده باشند یا خیر، به آن ها مراجعه خواهد شد. اطلاعات رسیده نشان می دهد که این مجموعه از زائران ایرانی قرار بود با هیئت حجاج ترکیه چند ساعت پس از وقوع حادثه حرکت کنند.

از سوی دیگر سرلشکر منصور ترکی سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی به «الشرق الأوسط» گفت: «مدیریت جمعیت، یک سیستم امنیتی یکپارچه است که سازماندهی و حفظ امنیت زائران مکه در طول سال را به عهده دارد». وی افزود که این منظومه شامل نحوه حرکت دادن تعداد بسیار زیاد مسلمانانی است که فریضه حج را در زمان مشخص ادا می کنند و یا در ماه رمضان عمره را به جا می آورند».