ساختمان آژانس امنیت ملی آمریکا در ایالت مریلند

ساختمان آژانس امنیت ملی آمریکا در ایالت مریلند

یک قاضی دادگاه فدرال در واشنگتن روز دوشنبه، ۲۵ آذر، اعلام کرد که اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود تلفن شهروندان، نقض حریم خصوصی افراد است و «احتمالا» اقدامی خلاف قانون اساسی آمریکاست.

به گزارش رادیو فردا، این تصمیم که قابل تجدیدنظر است، در صورت تایید نهایی می‌تواند به توقف گردآوری اطلاعات از میلیون‌ها آمریکایی توسط آژانس امنیت ملی این کشور منجر شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره این رای دادگاه نوشته است که چنین رایی حتی اگر در نهایت هم به اعمال محدودیت در فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا منجر نشود، اما می‌تواند آغاز دور تازه‌ای از فشارهای حقوقی بر این آژانس و فعالیت‌هایش باشد.

دولت باراک اوباما در ماه‌های گذشته با دفاع از برنامه شنود و گردآوری اطلاعات در آمریکا و سایر نقاط جهان گفته است که این اقدام، ابزاری مهم برای مبارزه علیه تروریسم است.

موضوع افشای اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا توسط ادوارد اسنودن به رغم گذشت چند ماه همچنان در صدر خبرهاست. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید این کارمند پیشین پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا در صورت ورود به کشور محاکمه می‌شود.

اظهارات آقای کارنی واکنشی به سخنان یک مقام آژانس امنیت ملی آمریکا است که گفته بود در صورتی که ادوارد اسنودن همه اطلاعات خود را تحویل دهد ممکن است مشمول عفو شود.

ریچارد لِجِت که مسئول رسیدگی به میزان خساراتی است که آژانس امنیت ملی آمریکا پس از افشای اسنادش متحمل شده است، در روزهای گذشته گفته بود در صورتی که بخواهند مانع خسارات بیشتر شوند، باید امنیت مابقی اطلاعاتی که ادوارد اسنودن در اختیار دارد، تامین شود.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که این مقام آمریکایی نظر شخصی خود را مطرح کرده است و اسنودن هر زمان که به آمریکا بازگردد محاکمه خواهد شد.

اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا پس از آن خبرساز شد که ادوارد اسنودن، کارمند پیمانکار این آژانس، بسیاری از اسناد شنود آن را منتشر کرد.

شنودی که اسنودن از آن پرده برداشت، نه تنها شهروندان عادی در آمریکا و برخی دیگر از کشورها را شامل می‌شد، بلکه برخی از رهبران کشورهای مختلف از جمله کشورهای متحد آمریکا چون آلمان را در بر می‌گرفت.

اسنودن در حال حاضر با پناهندگی موقت در روسیه زندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک روزنامه چاپ برزیل روز سه شنبه نامه‌ سرگشاده‌ای از اسنودن منتشر کرد که وی در آن از تمایل خود به زندگی در برزیل سخن گفته بود.

در نامه‌ای که روزنامه «فولها دِ اس پائولا» منتشر کرده، آمده است که اسنودن می‌خواهد به دولت برزیل برای آنچه که جاسوسی آمریکا در خاک برزیل خوانده است، یاری رساند.

او در این نامه همچنین از انتقاد شدید دولت برزیل از برنامه‌های شنود آمریکا در آن کشور و سایر نقاط جهان استقبال کرده و افزوده است: تا زمانی که کشوری به او پناهندگی سیاسی دائم ندهد، دولت آمریکا به گفته او «در توانایی او برای صحبت کردن دخالت خواهد کرد».