تقدیر از نقش زن در نمایشگاه نقاشی در بیروت

بیروت: ویویان حداد

نینا طاهر هنرمند هنرهای زیبا در نمایشگاه خود با عنوان «woman» به نقش زن در جوامع می‌پردازد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در این نمایشگاه ۳۰ اثر خود را به عرضه گذاشته که در میان آنها عناوینی مانند «رویاهای پروانه»، «سخن چشم»، «همیشه مانند هوا منتشر می‌شوم»، «سایه رنگ‌ها» و «امید» به چشم می‌خورد که در آنها به نمادین بودن زن بین گذشته و حال می‌پردازد.

نینا طاهر در توصیف معانی تابلوهای خود که در گالری «اس فی» در منطقه تابستانی بیروت به نمایش گذاشته، چنین می‌گوید: «او به منزله دستی است که جهان را لرزاند. در طول تاریخ نقش‌های بی حد و حصری را در جهان ایفا کرد و همچنان یک عنصر اساسی و ضروری برای تداوم زندگی به شمار می‌رود.»

این هنرمند با زبان انتزاعی و با استفاده از روش‌های مدرن، اکریلیک، رزین و ترکیبی از مواد نقاشی دیگر را در قالبی زنانه به کار برده و به جنبه‌های انسانی که زن محور آن است می‌پردازد.

نینا طاهر که از ۹ سالگی علاقه زیادی به نقاشی داشت در این باره می‌گوید: «نقاشی برای من به منزله موسیقی خاموشی است که قلم‌موی من آن را می‌شنود و با وصل شدن به روح و روان آزاد من، تخیل گسترده در افکارم را می‌خواند و رنگهایش را روی بوم می‌پاشد.»

این هنرمند در تابلوهای خود زن را به عنوان مادر، دوست و معشوقه‌ای که در این زندگی سخت، روزها را می‌گذراند، مطرح می‌کند، اما در عین حال بیننده در نقاشی‌هایش احساس می‌کند در سفری بین زنان جهان، آنچه در نگاهشان می‌گذرد و احساس آنها هنگامی که روبروی آینه می‌ایستند، در هنگام رهایی از یک رابطه شکست‌خورده و بهبودی از افسردگی را لمس می‌کند.

نینا طاهر با استفاده از معماها و پازل‌ها تصویری از زنان امیدوار، قوی و مهربان را به تصویر کشیده و اطراف آنها را با رنگ‌ها، مربع‌های دوتایی و تزیین می‌بافد تا تناقض بین قهرمانان خود که گاهی سرشار از سرسختی و خشونت و گاهی سرشار از چالش و معصومیت هستند را نمایش دهد.

نمایشگاه «وُمِن» لینا طاهر تا ۶ اکتبر در گالری «اس وی» در بیروت ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌های هنری به شمار می‌رود که به موضوع زن و جزئیات این موضوع پرداخته و از زنانی که تا کنون از گذشت بی‌دریغشان تشکری نشده، تقدیر می‌کند.