علا: «الشرق الاوسط»

در مناطق مجاور مدائن صالح و راه‌های پادشاهی‌ها و تمدن‌های کهن، چشم‌گیر بود حجم تنوع فرهنگی در جغرافیایی که به کمک تاریخ می‌آید و آثار هنری که زینت بخش جشنواره «زمستان طنطوره» است و گنجینه‌های آداب و سنن مردمی و فرهنگ و هنرهای تجسمی برجسته.
در سرسراهای آمفی تئاتر مرایا در استان علا با آن تمدن کهن‌اش، نمایشی پانارومایی از تابلوهای هنرمند صاحب نام جهانی «ونسان ون گوک» برپا است. سالنی که پس از پایتخت فرانسه با داشتن چارچوب‌های پانارومایی دارای امکان حرکت در بیش از ۳۶۰ درجه‌، اولین به حساب می‌آید. این نشانه‌های قوی، رنگ‌های هنرمند جهانی را در سالن به اوج می‌رساند.
این نمایش هنری فوق‌العاده، بخشی از تجربه به کارگیری نوین‌ترین تکنیک‌های نمایش جهانی بود در مجموعه برنامه‌های بسیار دیدنی طولانی‌ترین جشنواره در سعودی. برنامه‌های این جشنواره به مدت هفت هفته برگزارمی‌شود و تا روز نهم فوریه ادامه می‌یابند.
سالن مرایا این اقبال را داشت که برجسته‌ترین تابلوهای ون گوک این هنرمند نامی که تعدادشان از ۹۰۰ تابلو می‌گذرد، در خود جای دهد؛ هنرمندی زبردست در قدرت رنگ‌ها و حرکت طیف رنگی. هنرمند اساطیری که معمولا زیاد قلم نقاشی به کار نمی‌برد و فقط از ظرف بهره می‌برد. ده‌ها تابلوی هنرمند هلندی به مدت ۵ دقیقه به نمایش درآمد از جمله تابلوی مشهور «شب پرستاره» و تابلوی «گل‌های آفتاب گردان».
ساختمان سالن نمایش مرایا که در جشنواره «زمستان طنطوره» به شهرت رسید، از نظر طراحی و زیبایی ادامه محیط پیرامونش به حساب می‌آید. همچنین این سالن نمایش مجهز به جدیدترین تکنولوژی صدا و نور است و از جدیدترین تکنولوژی نور رایانه‌ای برای روایت داستانی تاریخی و میراثی در همین سالن استفاده شد. «ساختمان مرایا» با ظرفیت ۵۰۰ نفر توسط مهندس معمار «ماسیو فوگلیانی» و طراح ایتالیایی «والرین پوجی» از گروه بین‌المللی استودیو «ژئو فرما» طراحی شده است.
العلا منطقه‌ای است با جاذبه‌های هنری و طبیعی در حکم موزه‌ای روباز. بسیاری از رازهای تمدن‌های کهن را در خود دارد و با برنامه‌ها و مناطق دارای آثار تمدنی و برنامه‌هایی که مایه تقویت و افزایش آگاهی و مشارکت اجتماعی در علا می‌شود مرتبط است. برنامه‌هایی برای حفاظت از میراث و طبیعت.