ثروتمند از نظر نفتی و فقیر در نیازهای اساسی زندگی

صف های طولانی مردم در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برای خرید نیازهای غذایی اساسی روزانه – عکس از رویترز

صف های طولانی مردم در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برای خرید نیازهای غذایی اساسی روزانه – عکس از رویترز

به نظر می رسد ونزوئلا متحد ایران در آمریکای لاتین بر همان مسیر گام بر می دارد، زیرا با وجود این که به دلیل دارا بودن منابع نفتی یکی از ثروتمندترین کشورهای قاره می باشد، ساکنان آن به ساده ترین نیازهای روزانه زندگی مانند غذا و دارو نیازمندند.

شرایط انسانی و اجتماعی به تازگی باعث شد صدها هزار ونزوئلایی به طور مخفیانه از طریق مرزها به سوی همسایه خود کلمبیا بروند تا نیازهای خود را از تولیداتی که در کشورشان فراهم نیست رفع کنند، و برای تهیه کالاهای اساسی مانند شیر و تخم مرغ  و دیگر مواد مورد نیاز روزانه در صف های طولانی فروشگاه ها بایستند.

فابیان اکونیا کارشناس امور آمریکای لاتین در دانشگاه ویرجینیای کلمبیا به «الشرق الأوسط» می گوید، باز کردن مجدد مرزها نیازی بسیار ضروری بود، زیرا مشکلات اقتصادی ونزوئلا مشکلاتی ساختاری است.

این در حالی است که نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در راستای تلاش برای  جذب خشم مردم تصمیم گرفت حداقل حقوق را از اوایل ماه سبتامبر (شهریور ماه) به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد، تا بدین گونه تلاشی باشد تا اعتماد از بین رفته در طول سال های بحران اقتصادی و سیاسی و اجتماعی  را بازگرداند. علاوه بر این، مادورو سعی دارد پیش از همه پرسی برای سلب اعتماد از وی که مخالفان بر آن اصرار دارند، طرفدارانی را کسب کند.

رسانه های ونزوئلا می گویند، در نیمه اول سال ۲۰۱۶، حجم تورم در کشور ۱۷۶٫۲ در صد بود. اما از زمانی که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد میزان تورم در کشور تا پایان سال از ۷۰۰ درصد تجاوز کند، شرایط خطرناک تر شد. به گفته صندوق بین المللی پول این بدترین «عملکرد رشد و تورم در سراسر جهان» می باشد.