منامه و ریاض اقدامات مخل امنیت منطقه را محکوم کردند

ولیعهد سعودی بحرین را به مقصد مصر ترک کرد

منامه: میرزا الخویلدی

در مراسمی با حضور ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد سعودی روز گذشته بهره‌برداری از خط لوله جدید نفت دو شرکت «آرامکو»ی سعودی و «پاپکو»ی بحرین آغاز شد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، طول این خط لوله نفت ۱۱۰ کیلومتر بوده که نیروگاه «بقیق» سعودی را به پالایشگاه «باکو» ی بحرین وصل می‌کند.
متوسط پمپاژ نفت این خط در حال حاضر روزانه ۲۲۰ هزار بشکه و حداکثر آن روزانه ۳۵۰ هزار بشکه خواهد بود.
پس از آن در این مراسم، فیلمی ویدیویی از تاریخ همکاری نفتی میان سعودی و بحرین از آغاز تا کنون به نمایش گذاشته شد؛ ولیعهد سعودی در سفر خود به بحرین با شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر بحرین و شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد این کشور مذاکراتی داشت.
در مذاکرات ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر بحرین آخرین تحولان منطقه‌ای، بین‌المللی و همکاری‌های مشترک دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و بر روابط روابط دو کشور، مواضع تاریخی و فداکاری‌های مشترک آنها که شکل دهنده روابط تاریخی آنهاست تأکید شد.
آنها با تأکید بر اینکه سعودی و بحرین با چالش‌های زیادی روبرو شدند اما این چالش‌ها آنها را قوی‌تر کرد، هر گونه فعالیتی که امنیت منطقه و وحدت آن را نشانه بگیرد محکوم کردند.
نخست‌وزیر بحرین تأکید کرد سعودی به مثابه سد مانع برای تمام کشورهای عربی و مسلمان است و نشانه گرفتن آن نشانه گرفتن همه است.
پس از آن محمد بن سلمان با شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد، معاون فرمانده کل قوا و معاون اول نخست‌وزیر بحرین جلسه‌ای داشت که در آن فرصت‌های توسعه همکاری مشترک میان دو کشور در تمام زمینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. از سوی دیگر در خصوص موضوعات مشترک دور کشور بحث و گفتگو شد و بر عمق روابط برادرانه و تاریخی دو کشور تاکیدشد؛ ولیعهد بحرین بر اهمیت سفر ولیعهد سعودی به بحرین و نقش آن در ادامه همکاری دو کشور تأکید کرد؛ چرا که باعث تحقق اهداف توسعه پایدار دو کشور خواهدشد.
در پایان ولیعهد سعودی از پادشاه بحرین به خاطر حسن استقبال و ضیافت تشکر کرد.
گفتنی است ولیعهد سعودی بحرین را به مقصد مصر ترک کرد تا سومین سفر از سلسله سفرهای منطقه‌ای خود را پیش از تشکیل اجلاس سران گروه ۲۰ در اواخر ماه جاری در بوینس آیرس آرژانتین رقم بزند.
در مراسم بدرقه ولیعهد سعودی به مصر در فرودگاه پایگاه الصخیر هوایی، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، شاهزاده خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر بحرین، شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین و دیگر سران این کشور حضور داشتند.