الفالح: «سپارک» جایگاه داخلی و جهانی سعودی را در بخش انرژی تقویت می‌کند

دمام (سعودی): عبید السهیمی

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روز گذشته تازه‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری سعودی در زمینه ملی‌سازی فناوری و صنعت را با عنوان شهرک انرژی ملک سلمان «سپارک» کلید زد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، مساحت این شهرک ۵۰ کیلومتر است و در ۱۲۰ کیلومتری شهر ظهران قرار دارد که شرکت «آرامکو» در آن واقع است.
مرحله اول این پروژه در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار برای تجهیزات و زیرساخت‌های آن به پایان می‌رسد که متولی آن شرکت «آرامکو» و «مدن» سعودی هستند.
روز گذشته تبادل اسناد و مدارک برای پیوستن ۱۲ شرکت داخلی و خارجی به شهرک «اسپارک» در مرحله اول آن در حضور ولیعهد سعودی صورت گرفت.
خالد الفالح وزیر انرژی سعودی تأکید کرد این شهرک از برنامه «خودکفایی» شرکت «آرامکو» که هدفش ملی‌سازی ۷۰ درصد زنجیره واردات و تجهیزات بازار داخلی، فناوری صنعتی و فناوی انرژی تا سال ۲۰۲۱ است، پشتیبانی می‌کند.
وی تأکید کرد این شهرک مرکزی جهانی در زمینه فناوری‌های انرژی خواهدبود و سعودی قرار است شهرک صنعتی «جازان» را نیز راه‌اندازی کند که بزرگ‌ترین پالایشگاه سعودی، بزرگ‌ترین شرکت برق و صنعت‌های پتروشیمی را دربردارد.
شهرک «سپارک» در نزدیکی شهر بقیق است که بزرگ‌ترین مجموعه نفت جهان در آن قرار دارد.
از سوی دیگر این شهرک در کنار خطوط راه‌آهنی احداث می‌شود که شهرهای سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج را به هم وصل می‌کنند تا بدین ترتیب به تمام بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دسترسی داشته باشد.
«سپارک» برای تأمین نیازهای بازار نفت خلیجی در زمینه حفاری، تولید، پالایش، پتروشیمی، انرژی سنتی برق، تولید و رفع نیاز آب است که حجم بازار آن سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.
این شهرک در واقع باعث ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی و مبلغ سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد برای سعودی می‌شود.
این پروژه که قرار است ساخت آن تا سال ۲۰۳۵ تکمیل شود در سه مرحله انجام خواهد شد.
مرحله اول آن را که ۱۳ کیلومتر مربع است شرکت «آرامکو» انجام می‌دهد.
ایده این شهرک در واقع برای جذب سرمایه‌گذاری از طریق ملی‌سازی بخش تجهیزات و تأمین نیازهای بازارهای داخلی و خلیجی از طریق کارخانه‌های شهرک است و ۳۰ درصد از تولید آن به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
در حال حاضر نیز با تعدادی سرمایه‌گذار مذاکره می‌شود که تا پایان مرحله اول این پروژه بیش از ۱۲۰ سرمایه‌گذار جذب خود کند.