هدیه سعودی به موریتانی؛ احداث «بیمارستان ملک سلمان»

خادم حرمین شریفین دستور مرمت مسجد ملک فیصل در نواکشوت را صادر کرد

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود و بعد از سفر به امارات، بحرین، مصر و تونس روز گذشته پیش از سفر به الجزایر به موریتانی سفر کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، طی این سفر وی با محمد ولد عبد العزیز رئیس‌حمهور موریتانی در قصر حکومتی نواکشوت دیدار کرد و پس از آن میان دو هیئت سعودی و موریتانی سلسله مذاکراتی صورت گرفت که در آن روابط دو کشور، فرصت‌های توسعه همکاری دو جانبه و تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین با حضور ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهور موریتانی یک توافقنامه که شامل منع تعلق مالیات مضاعف بر درآمد و سرمایه و منع و مبارزه با فرار مالیاتی و همچنین دو یادداشت تفاهم میان وزارت آب و فاضلاب، وزارت محیط زیست و آب‌های کشاورزی سعودی، وزارت محیط زیست و رشد پایدار موریتانی و سازمان محافظت از محیط زیست سعودی امضا شد.
در اثنای امضای یادداشت‌های تفاهم، عواد العواد وزیر اطلاع‌رسانی سعودی اعلام کرد پادشاهی سعودی به دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین بیمارستانی بزرگ با نام «ملک سلمان بن عبدالعزیز» در موریتانی احداث خواهد کرد که شامل ۳۰۰ تخت و بخش‌های مختلف پزشکی است.
از سوی دیگر، ملک سلمان همچنین دستور مرمت مسجد ملک فیصل را صادر کرد که مسجد جامع نواکشوت و بزرگ‌ترین مسجد موریتانی بوده و در دهه هفتاد قرن گذشته بعد از سفر ملک فیصل بن عبدالعزیز به این کشور ساخته شد.
در این دیدار ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهور موریتانی بر حمایت خود از حقوق قانونی ملت فلسطین و در رأس آنها تأسیس یک کشور مستقل در مرزهای ۱۹۶۷ که پایتخت آن قدس شرقی است تأکید کردند.
آنها همچنین از حمایت خود بر ضرورت ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران یمن بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، اقدام خلیجی و روش‌های اجرای آن و همچنین نتایج مذاکرات جامع یمن تأکید کردند.
رئیس‌جمهور موریتانی نیز هر چیزی که امنیت سعودی را مورد تهدید قرار می‌دهد از جمله تهدیدات و حملات بالستیکی را محکوم کرده و تلاش‌های سعودی در جهت کاهش رنج ملت یمن، حفظ امنیت و ثبات منطقه و گذرگاه‌های آبی بین‌المللی آن را با ارزش قلمداد کرد.
همچنین تمام حملات رسانه‌ای مغرضانه‌ای که سعودی با آن مواجه است را محکوم کرد؛ ولیعهد سعودی نیز به جایگاه پیشرویی که موریتانی در سطح عربی، آفریقایی و بین‌المللی محقق کرده اشاره کرد، اقدامات دولت محمد ولد بن عبدالعزیز به خصوص در زمینه بازگرداندن امنیت به منطقه ساحل را تحسین کرده و از وی دعوت کرد به سعودی سفر کند.