یک مسؤل ایرانی: نفوذ فرهنگی غرب اجتناب ناپذیر است

 یک لبنانی که در بیروت هدایای به مناسبت روز عشق می فروشد – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک لبنانی که در بیروت هدایای به مناسبت روز عشق می فروشد – عکس از خبرگزاری فرانسه

پس از اعلام نیروهای امنیتی ایران به جلوگیری از جشن های ولنتاین در اماکن عمومی، روز عشق به لیست ممنوعه های ایران افزوده شد. رسانه های ایران گفتند که پلیس بیانیه هایی منتشر کرده و به تجمع جوانان دختر و پسر در کافه ها و باشگاه ها، و رد و بدل کردن هدایایی مانند عروسک و گل و شکلات هشدار داد، و تأکید کرد در صورت ثبت تخلف، صاحبان مغازه ها را مجازات خواهد کرد.

ایرانی ها در رویارویی با این چالش، در سال های اخیر روزی معادل ولنتاین اختراع کردند، با این مضمون که روز عشق ریشه گرفته از فرهنگ فارسی است،  که « سپندارمذگان» نام دارد و چهار روز پس از ولنتاین است.

 در همین زمینه، محمد مهدی پور فاطمی، عضو کمیسیون فرهنگی پارلمان ایران در گفت و گو با روزنامه «آفتاب یزد» گفت، وی باور ندارد که ممنوعیت ها و جلوگیری ها ، جوانان ایرانی را به سوی فرهنگ ایران سوق دهد. پور فاطمی ضعف هویت میان جوانان ایرانی، را علت گرایش آن ها به گزینه های دیگری در فرهنگ غربی دانست که امری اجتناب ناپذیر است.

در اسلام آباد نیز، ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان، از شهروندان کشورش خواست ولنتاین را جشن نگیرند. رئیس جمهور پاکستان گفت روز عشق که مصادف با ۱۴ فوریه (بهمن ماه) است، از غرب وارد شده است و پاکستان را تهدید به کاهش ارزش های اسلامی می کند.

اما مسؤلان شهر گفتند که تصمیم ممنوعیت این مناسبت، غیر قابل اجرا خواهد بود.

از سوی دیگر، رسانه های محلی گفتند که شهر پیشاور پاکستان، نمادهای جشن ولنتاین را ممنوع کرد. اما به نظر نمی رسد نیروهای پلیس قصد اجرای این ممنوعیت را داشته باشند.