حکومت یمن مذاکرات مسقط را مورد انتقاد قرار می دهد… الجبیر: در برابر دخالت های ایران ساکت نمی نشینیم

 یک یمنی در حال جمع کردن هیزم با پسرش در صنعا برای مقابله با بحران گاز که این شهر از ان رنج می برد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک یمنی در حال جمع کردن هیزم با پسرش در صنعا برای مقابله با بحران گاز که این شهر از ان رنج می برد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

منابع آگاه یمنی فاش کردند که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده جدید سازمان ملل به یمن، در ریاض با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع این کشور دیدار خواهد کرد و چیزی مشابه «پیش نویس یک توافق انعطاف پذیر» با شورشیان حوثی در باره رفتن به مذاکرات ژنو برای پایان دادن به بحران کنونی در یمن را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

منابع توضیح دادند که ولد الشیخ پیش از سفر به ریاض در صنعا با رهبران حوثی و با حزب کنگره عمومی خلق، که علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن ریاست آن را به عهده دارد، مشورت هایی انجام داده است. آن ها فاش کردند که حوثی ها طی این مشورت ها در اجرای قطعنامه های بین المللی، به ویژه قطعنامه اخیر به شماره «۲۲۱۶»، نوعی «انعطاف پذیری» نشان دادند. این منابع افزودند که حوثی ها «بخش بزرگی» از این قطعنامه را اجرا خواهند کرد.

در همین راستا، حکومت یمن به طور رسمی و برای اولین بار، از گفتگوهای سه جانبه بین حوثی ها و آمریکاییها و ایرانی ها که در مسقط پایتخت عمان برای یافتن برون رفتی از بحران بر گزار می شود انتقاد کرد. راجح بادی، سخنگوی رسمی دولت، گفت: «نتایج این مذاکرات، باعث به وجود آمدن امنیت و ثبات در یمن نخواهد شد».

در عین حال، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای مصری خود سامح شکری در قاهره، دخالت های ایران در امور داخلی سوریه، عراق، یمن و لیبی را محکوم کرد و گفت: «تصمیم با تهران است… اگر مایل به بهبود روابط باشد، باید از دخالت کردن در امور کشورهای عربی دست بکشد، و اگر این کار را نکند، به طور یقین ما برای جلوگیری از این دخالت ها دست بسته نخواهیم ایستاد».