وی خواستار آزاد سازی زندانیان و ایجاد راه های بشردوستانه برای بازگرداندن اعتماد شد

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به یمن

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به یمن تأکید کرد که تدارکات برای انجام گفت و گوهای مستقیم بین دو طرف نزاع در یمن در دو هفته آینده ادامه دارد.

فرستاده سازمان ملل در گفت و گو با رادیوی سازمان ملل متحد در بعد از ظهر دو روز پیش گفت: «به منظور جلوگیری از سردرگمی که در گذشته در ژنو رخ داد، سازمان ملل بر آماده سازی مذاکرات نظارت دارد». وی افزود: «زمان آماده سازی در حدود دو هفته طول می کشد و بر موضوعاتی که در طول مذاکرات مطرح می شود، و همچنین سطح نمایندگان شرکت کننده در مذاکرات و مکان آن تمرکز دارد».

ولد الشیخ توضیح داد که هماهنگی با حوثی ها و کنگره عمومی خلق در مسقط، و با دولت یمن در ریاض انجام می شود. وی اشاره کرد که برگزاری مذاکرات مستقیم یا در ژنو پایتخت سوئیس و یا در مسقط پایتخت عمان انجام خواهد شد.

ولد الشیخ با ابراز تأسف از حال و هوای بی اعتمادی موجود بین طرف های درگیر، اشاره کرد که این امر مانع اصلی در برگزاری گفت و گوهای موفقیت آمیز صلح است. وی بر ضرورت اتخاذ اقداماتی مانند آزاد سازی زندانیان و ایجاد راههای انسان دوستانه در شهرهایی مانند تعز، برای بازگرداندن اعتماد بین دو طرف تأکید کرد.

فرستاده سازمان ملل حمایت عربستان سعودی از حل مسالمت آمیز در یمن را ستود و اشاره کرد که با شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور درباره ضرورت رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران یمن مذاکراتی انجام داده است. ولد الشیخ ذکر کرد که کشورهای ائتلاف، به خصوص کشورهای خلیج، در پیشبرد مذاکرات و کمک رسانی پس از گفت و گو برای ایجاد اعتماد بین طرف های درگیر نقش کلیدی دارند.